EDUODKRYWCY u progu końca roku szkolnego
Choć wielkimi krokami zbliżał się koniec roku szkolnego, to nasi Eduodkrywcy nie zwalniali tempa!
Dziewczęta i chłopcy z dwóch świetlic środowiskowych: TPD i Józef brali udział w systematycznych zajęciach edukacyjno- rozwojowych:
–matematycznych- z uwagi na końcówkę roku szkolnego dzieci pod okiem nauczycielki przygotowywały się do sprawdzianów, a uczniowie 8 klas przygotowywali się do czekającego ich egzaminu. Główny nacisk położony był na nadrobienie zaległości szkolnych oraz poprawę ocen,
–programowania, w ramach których kontynuowały naukę programowania w języku Scratch.
W czasie zajęć muzycznych dzieci próbowały same stworzyć współczesny utwór muzyczny, przy użyciu dostępnych instrumentów i własnej wyobraźni. Dowiedziały się, czym jest partytura, poznawały zapis współczesnej partytury i próbowały ją odtworzyć. Kontynuowali też naukę języka niemieckiego J
Podczas warsztatów: ekologia- też potrafię! dzieci poznawały warunki życia roślin i zwierząt oraz skutki czynników klimatycznych na ich funkcjonowanie. Uczyły się, jak mądrze korzystać z zasobów przyrody (wody, energii im ciepła). Analizowały wpływ codziennych czynności i zachowań w domu, szkole, miejscu zabaw na stan środowiska naturalnego. Równolegle dzieci brały udział w warsztatach ogrodniczych: mój własny mały ekosystem, w trakcie których obserwowały, jak przyroda budzi się do życia, jak zmienia się wraz ze zmianą pogody, poznawały zwierzęta i rośliny naszych łąk. Wspólnie z instruktorką odbyły wycieczkę na pobliskie łąki, zebrali rośliny do zielnika, tworzyły ilustracje roślin do albumu.
Podczas warsztatów ekodzieło, czyli jak zrobić coś z niczego dzieci pod okiem instruktorki uczyły się wtórnego wykorzystywania potencjalnie bezużytecznych już surowców oraz dawania im drugiego życia. Na święta wielkanocne przygotowywały eko-kartki świąteczne i wianuszki wielkanocne. Z dużym zaangażowaniem barwiły też stare, czy poplamione koszulki i płócienne torby, nadając im nowe życie.
23 maja i 17 czerwca odbyły się warsztaty pszczelarskie – czyli o tym, jak bez małej pszczoły nie ma życia na planecie. W czasie zajęć dzieci miały okazję zapoznać się z fascynującym światem pszczół, ich wpływem na ekosystem, poznawały związek pomiędzy naszą działalnością na ekosystem, w tym życie pszczół a zagrożeniami płynącymi z wymierania pszczół. Dzieci dużo energii włożyły w budowania własnych domków dla owadów.
Celem zajęć było budowanie postaw proekologicznych, wygenerowanie pomysłów: co ja mogę zrobić dla środowiska naturalnego?
Wreszcie pogoda zaczęła sprzyjać, zatem mogliśmy zorganizować warsztaty plenerowe. 9 maja i 6 czerwca dzieci wzięły udział w kolejnych już zajęciach ekologicznych w plenerze- w zagrodzie ekologicznej. Pierwsze zajęcia upłynęły na poznaniu zależności w świecie roślin i zwierząt. Dzieci dowiedziały się, jak rośliny i zwierzęta żyją razem na gospodarstwie, co rośnie na polu, jak rośliny pomagają zwierzętom i ludziom, co jedzą zwierzęta i jak pomagają roślinom. Dzieci otrzymały mini zadanie – karmienie zwierząt. Po krótkiej powtórce zdobytych wiadomości każde dziecko otrzymało dyplom „ Małego Rolnika” . W czasie kolejnych zajęć dzieci uczyły się, jak niczego nie marnować i wykorzystywać bioodpady w gospodarstwie. Rozmawiano, czym są odpady i skąd się biorą, jak można wykorzystać resztki w gospodarstwie domowym tak, aby nic się nie zmarnowało. Na dzieci czekały też zadania do wykonania: gra: „ Znajdź odpadek”, czyli szukanie rzeczy, które można wykorzystać jeszcze raz.
Po krótkim wstępie: co to jest kompost i jak go zrobić, dzieci tworzyły małe kompostowniki, podczas warsztatów kreatywnych robiły zabawki lub dekoracje z rzeczy, które byśmy wyrzucili. Na zakończenie każdy otrzymał dyplom
„Małego ekologa”.
W ramach bloku zajęć edukacji zdrowotnej dzieci brały udział w warsztatach: Moje zdrowie zależy ode mnie!– podczas których rozmawiano o szkodliwym wpływie palenia papierosów, piciu alkoholu, dopalaczach
i narkotykach na ich zdrowie. Zajęcia były ukierunkowane na uświadomienie zagrożeń dla zdrowia
w różnych sytuacjach oraz kształtowanie właściwych zachowań wynikających z kontaktów z innymi.
Ważnym tematem przed wakacjami było bezpieczeństwo w drodze do szkoły i do domu.
Podczas warsztatów kulinarnych- zdrowie na talerzu czyli uczymy się zdrowo odżywiać dzieci poznawały kuchnię azjatycką i francuską. Rozwijały inwencję i chęci poznawania nowych smaków w kuchni.
W kolejnym miesiącu poznawały rodzaje i właściwości zdrowotne kaszy- uczyły się przyrządzać proste, zdrowe
i niedrogie potrawy. Poznawały korzyści ze spożywania jogurtów naturalnych z dodatkiem ulubionych owoców. Tworzyły tematyczne spisy przepisów kulinarnych wykorzystanych w trakcie warsztatów kulinarnych. Do realizacji zajęć użyto zakupionego w ramach projektu sprzętu AGD, zastawy stołowej oraz przyborów kuchennych.
Dzieci regularnie biorą też udział w zajęciach sportowych z elementami gimnastyki korekcyjnej.
Podczas zajęć Zdrowie to moje relacje z innymi- trening umiejętności społecznych dzieci ćwiczyły zdobyte dotąd umiejętności w lokalnym środowisku. Było to ważne, ale niejednokrotnie trudne doświadczenie. Ćwiczenia pod okiem trenera, w bezpiecznych dla siebie warunkach dawały szanse dopytać w momentach,
gdy dziecko nie wiedziało lub nie było pewne, co powinno zrobić, jak zareagować.
Na bieżąco realizowane są zajęcia integracyjno- wspierające, które są okazją do wspólnego poznania własnych potrzeb, bieżącym omówieniu sytuacji budzących emocje: pozytywne, jak i trudne, wypracowanie sposobów radzenia sobie z trudnościami. Kluczowym działaniem jest wczesne dostrzeganie problemów indywidualnych dzieci i problemów grupy i szybkie reagowanie, a w razie potrzeby koordynowanie procesu pomocowego dla rodziny.
W ramach projektu dzieci mogą też liczyć na wsparcie logopedyczne- u każdego dziecka biorącego udział
w projekcie została dokonana pogłębiona indywidualna diagnoza pod kątem potrzeby wsparcia, a następnie prowadzone jest wsparcie indywidualne.
Wraz z nadejściem cieplejszych dni Eduodkrywcy odbyli też pierwszą w tym roku eduwyprawę, tym razem do Radomia. Poznały tajniki złudzeń optycznych w Trickoramie: była to nie tylko wspaniała zabawa, ale też ogromna dawka wiedzy: dzieci dowiedziały się m.in., czym są odbicia pozorne, jak działa siatka dyfrakcyjna, jak działają kolorowe cienie, dlaczego obrazy anamorficzne oszukują nasz mózg.. Następnym etapem eduwyprawy była wizyta we FlyPort Radom, gdzie uczestnicy i uczestniczki projektu mogli poszerzyć swoją wiedzę
z zakresu kosmosu, aeronautyki oraz latania. A co najważniejsze – nauka ta była dla nich świetną zabawą!
A gdy już zabrzmiał ostatni dzwonek oznajmiający wakacje, rozpoczęły się 2- tygodniowe półkolonie dla dzieci ze świetlicy TPD. W ramach wypoczynku letniego zaplanowano mnóstwo atrakcji, m.in.: wyjście do kina, muzeum, wyjazdy edukacyjno- rekreacyjne. nad bezpieczeństwem dzieci czuwać będą wychowawcy. Dzieci ze świetlicy Józef wezmą udział w półkoloniach od 18 sierpnia.
Nie zapominamy też o rodzicach: w dalszym ciągu mogą korzystać z indywidualnego poradnictwa specjalistycznego.
#FunduszeEuropejskie
Projekt „EDUODKRYWCY” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027
Co nowego u EDUODKRYWCÓW?
Ostatni kwartał był bardzo pracowity dla naszych Eduodkrywców.
Dziewczęta i chłopcy z dwóch świetlic środowiskowych: TPD i Józef brali udział w systematycznych zajęciach edukacyjno- rozwojowych: matematycznych i programowania podczas których nie tylko szlifowali kompetencje matematyczne i cyfrowe, uczyły się również kreatywnego myślenia, znaczenia sekwencji w podejmowanym działaniu.
W czasie zajęć muzycznych dzieci dowiedziały się, czym jest orkiestra symfoniczna, jakie grupy instrumentów obejmuje, kim jest dyrygent i jaką pełni funkcję w orkiestrze. Dużo radości sprawiła zabawa w orkiestrę, śpiew z akompaniamentem wybranych instrumentów. Kolejne zajęcia poświęcone były wielkim muzykom- Fryderykowi Chopinowi i Niccolo Paganiniemu oraz muzyka XX wieku, podczas których dzieci poznawały instrumenty muzyczne: fortepian preparowany, fale Martenota, organy Hammonda, syntezator (Mooga), a także zastosowanie taśmy magnetofonowej, instrumentów elektroakustycznych i elektronicznych.
Kontynuowaliśmy też naukę języka niemieckiego
Podczas warsztatów: ekologia- też potrafię! dzieci próbowały dokonać oceny stanu środowiska naturalnego
w najbliższej okolicy- zauważały korzystne i niekorzystne zmiany. Rozmawiano o przyczynach degradacji środowiska oraz ich wpływie na nasze zdrowie. Kolejne zajęcia poświęcone były zasadom zachowania się na obszarach chronionych (parki krajobrazowe, Natura 2000, Obszary chronionego krajobrazu). Równolegle dzieci brały udział w warsztatach ogrodniczych: mój własny mały ekosystem, w trakcie których obserwowały, jak zima zmienia przyrodę, wykonywały rysunki drzewa w różnych porach roku. Poznawały „zimowe zwyczaje” zwierząt oraz potrzeby roślin doniczkowych do życia. Uczyły się przesadzać, pielęgnować i obserwować rośliny domowe.
Podczas warsztatów ekodzieło czyli jak zrobić coś z niczego dzieci pod okiem instruktorki wykonywały malowały abstrakcje z wykorzystaniem szklanych kulek, samomalujące się obrazy, przywoływały wiosnę robiąc wiosenne kwiaty z makulatury.
W ramach bloku zajęć edukacji zdrowotnej dzieci brały udział w warsztatach: Moje zdrowie zależy ode mnie!- podczas których rozmawiano o tym, czym jest piramida żywienia i stylu życia dzieci i młodzieży i dlaczego tak ważne jest stosowanie się do niej, rozmawiano o roli: cukru, owoców i warzyw w diecie dzieci. Kolejnym ważnym tematem była jako choroba XXI wieku- otyłość, zaburzenia stanu zdrowia i rozwoju związanym z nieprawidłowym odżywianiem, takim jak otyłość, nadwaga, niedobór masy ciała, anoreksja, bulimia. Dzieci zastanawiały się, co każdy z nas może zrobić, by zapobiegać nadwadze i otyłości.
Podczas warsztatów kulinarnych- zdrowie na talerzu czyli uczymy się zdrowo odżywiać dzieci uczyły się przygotowywać proste, zdrowe i niedrogie potrawy, które samodzielnie mogą wykonać również w domu- dania mięsne z warzywami, dania jarskie, słodkości w nowej, zdrowszej odsłonie: naleśniki i pancake, fit przysmaki na tłusty czwartek. W czasie zajęć duży nacisk kładziony jest na próbowanie nowych smaków tak, by w efekcie wprowadzić do diety nowe, zdrowe produkty. A ponieważ każdy z nas wie, że w zdrowym ciele zdrowy duch, dzieci regularnie biorą też udział w zajęciach sportowych z elementami gimnastyki korekcyjnej.
Podczas zajęć Zdrowie to moje relacje z innymi- trening umiejętności społecznych dzieci ćwiczyły wyrażanie sympatii i komplementowania. Rozmawiano, skąd bierze się pragnienie bycia pierwszym, dzieci trenowały czekanie na swoją kolej. Ważnymi tematami były: radzenie sobie z przegrywaniem, a także akceptowanie konsekwencji, radzenie sobie z dokuczaniem i z presją grupy.
Na bieżąco realizowane są zajęcia integracyjno- wspierające, które są okazją do wspólnego poznania własnych potrzeb, bieżącym omówieniu sytuacji budzących emocje: pozytywne, jak i trudne, wypracowanie sposobów radzenia sobie z trudnościami. Kluczowym działaniem jest wczesne dostrzeganie problemów indywidualnych dzieci i problemów grupy i szybkie reagowanie, a w razie potrzeby koordynowanie procesu pomocowego dla rodziny.
W ramach projektu dzieci mogą też liczyć na wsparcie logopedyczne- u każdego dziecka biorącego udział w projekcie została dokonana pogłębiona indywidualna diagnoza pod kątem potrzeby wsparcia, a następnie prowadzone jest wsparcie indywidualne.
W ramach zimowiska zorganizowanego w czasie ferii zimowych dzieci wzięły udział w licznych zajęciach integracyjno- rekreacyjnych, dodatkowo zorganizowano wyjścia do kina i na lodowisko miejskie. Wychowawcy duży nacisk kładli na wyrobienie nawyków bezpiecznego spędzania czasu wolnego. Był to czas relaksu i dobrej zabawy!
10 lutego 2025 roku rodzice dzieci z dwóch świetlic biorących udział w projekcie EDUODKRYWCY wzięli udział w ostatnich już warsztatach edukacyjno- wspierających. Tym razem tematem zajęć były granice i dyscyplina w rodzinie. Rozmawiano o roli zasad w funkcjonowaniu dzieci i ich i rozwoju, zasadach obowiązujących w domu oraz rodzajach konsekwencji łamania zasad przez dzieci– w odniesieniu do ich potrzeb rozwojowych. Dyskutowano o rola matki i ojca w stawianiu granic i zaspakajaniu potrzeb dzieci: wspieraniu dzieci i pomocy w zaspokojeniu ich czy egzekwowaniu ustalonych zasad oraz o tym, jak umowy i kontrakty z dzieckiem mogą wesprzeć w przestrzeganiu zasad i ponoszeniu konsekwencji ich łamania. Konkluzją spotkania była myśl, że punktem wyjścia do wzajemnego zrozumienia jest rozmowa z dziećmi.
Dodatkowo rodzice skorzystali z indywidualnego poradnictwa specjalistycznego kuratora.
#FunduszeEuropejskie
Projekt „EDUODKRYWCY” jest współfinansowany przez Unię Europejską
ze środków programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027
Odbyły się kolejne warsztaty dla osób z otoczenia dzieci biorących udział w projekcie EDUODKRYWCY
10 lutego 2025 roku rodzice dzieci z dwóch świetlic biorących udział w projekcie EDUODKRYWCY wzięli udział w kolejnych warsztatach edukacyjno-wspierających. Tym razem tematem zajęć były granice i dyscyplina
w rodzinie. Rozmawiano o roli zasad w funkcjonowaniu dzieci i ich i rozwoju, zasadach obowiązujących
w domu oraz rodzajach konsekwencji łamania zasad przez dzieci– w odniesieniu do ich potrzeb rozwojowych. Dyskutowano o rola matki i ojca w stawianiu granic i zaspakajaniu potrzeb dzieci: wspieraniu dzieci i pomocy w zaspokojeniu ich czy egzekwowaniu ustalonych zasad oraz o tym, jak umowy i kontrakty z dzieckiem mogą wesprzeć w przestrzeganiu zasad i ponoszeniu konsekwencji ich łamania.
W grudniu rodzice uczestniczyli w warsztatach „Jak właściwie reagować na „niewłaściwe” zachowania dzieci?” podczas których omawiano potrzeby dzieci, dyskutowano o uczuciach dzieci jako oznakach zaspokojenia lub frustracji potrzeb. Istotną częścią warsztatów było omówienie sposobów radzenia sobie z agresją dziecięcą – stawianie granic zachowaniom i uczenie wyrażania złości, ale także radzenia sobie z własną złością rodzicielską w kontaktach z dziećmi.
Konkluzją spotkania była myśl, że punktem wyjścia do wzajemnego zrozumienia jest rozmowa z dziećmi
o oczekiwaniach rodziców i zachowaniach dzieci.
Oba warsztaty przeprowadziła Pani Jadwiga Soboń- terencka i superwizora rekomendowana przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
#FunduszeEuropejskie
Projekt „EDUODKRYWCY” jest współfinansowany przez Unię Europejską
ze środków programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027
Zakończył się pierwszy rok realizacji projektu EDUODKRYWCY
W ramach projektu EDUODKRYWCY dziewczęta i chłopcy z dwóch świetlic środowiskowych: TPD i Józef biorą udział w systematycznych zajęciach edukacyjno- rozwojowych:
– matematycznych– dzieci pod okiem nauczycielki przygotowywały się do sprawdzianów, główny nacisk położony był na nadrobienie zaległości szkolnych oraz poprawę ocen, a uczniowie klas ósmych przygotowują się pod okiem nauczyciela do czekającego ich egzaminu.
Przy użyciu zakupionego w ramach projektu sprzętu dzieci kontynuowały edukację w dziedzinie programowania. Dzieci uczyły się programowania z wykorzystaniem zakupionych pomocy edukacyjnych: klocków, robotów edukacyjnych czy zestawów do wymyślania wynalazków. W czasie zajęć rozwijających kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej dzieci próbowały odpowiedzieć na pytanie: jak muzyka odzwierciedla emocje, wzięły udział w konkursie nt. muzyki klasycyzmu, odzwierciedlały emocje zawarte w muzyce w formach plastycznych.
– zajęcia z języka niemieckiego– prowadzone są w podgrupach tak, by dostosować treści do wieku i poziomu nauki języka do toku nauki szkolnej. Dzieci młodsze oraz te, które wyrażą gotowość nauki języka- w formie zajęć edukacyjnych, w tym przez zabawę, dzieci starsze oraz te, które w toku nauki szkolnej uczą się danego języka-
w formie zajęć edukacyjnych i kompensacyjnych (np. przygotowanie do sprawdzianu). W tym przypadku głównym celem zajęć jest nadrobienie zaległości szkolnych oraz poprawa wyników w nauce.
Podczas warsztatów: ekologia- też potrafię! dzieci poznawały najbliższe środowisko przyrodnicze, w tym niektóre obszary chronione w regionie i w Polsce, style życia i ich związek z wyczerpywaniem się zasobów naturalnych. Dyskutowano również o tym, jak pomagać i opiekować się zwierzętami na wolności. Równolegle dzieci brały udział
w warsztatach ogrodniczych: mój własny mały ekosystem, w trakcie których wykonywały zwierzątka z zebranych okazów naturalnych (kasztany, żołędzie, kora drzew, liście), dowiedziały się, jak przygotować ogród do zimy- jakie prace należy wykonać.
25 października 2024 odbyły się pierwsze warsztaty pszczelarskie, które były okazją poznania tajemniczego świata pszczół i ich wpływu na środowisko. Każde dziecko samodzielnie wykonało świecę z wosku pszczelego.
11 października 2024 dzieci wzięły udział w zajęciach ekologicznych w plenerze pod hasłem: “Obcowanie
ze zwierzętami – przełamujemy bariery”. Dzieci zapoznały się z prezentacją „ Jakie są zwierzęta? Wesołe i ciekawe”, spotkały z przyjaznym psem, wspólne głaskanie i rozmowa z opiekunem o psich zwyczajach., dowiedziały się, czym zwierzęta gospodarskie różnią się od zwierząt domowych, miły kontakt z królikami, alpakami i kurami. Nie zabrakło też gier ruchowych w naśladowanie zwierząt zabaw plastycznych: dzieci tworzyły pamiątki „ Moje nowe przyjaźnie ze zwierzętami”. Na koniec spotkania każde dziecko otrzymało dyplom przyjaciela zwierząt.
Podczas warsztatów ekodzieło czyli jak zrobić coś z niczego dzieci uczyły się wtórnego wykorzystywania potencjalnie bezużytecznych już surowców oraz dawania im drugiego życia. Wykonywały szereg prac plastycznych
z rolek po papierze, a w okresie świątecznym- wykonywały recyklingowe kartki świąteczne.
W ramach bloku zajęć edukacji zdrowotnej dzieci brały udział w warsztatach: Moje zdrowie zależy ode mnie!- podczas których rozmawiano o tym, czym jest wszawica, kogo może dotknąć i co zrobić, by jej zapobiec. Covid 19 – zajęcia zdalne i jego konsekwencje. Ważnym tematem były relacje międzyludzkie i formy porozumiewania się. Szczególny nacisk położony był na znaczenie rozmowy jako najprostszej formą porozumiewania się z rodzicami, przyjaciółmi, kolegami. Dyskutowano o tym, czym jest izolacja i jaki jest jej wpływ na zachowania człowieka. Warsztaty kulinarne- zdrowie na talerzu czyli uczymy się zdrowo odżywiać były okazją, by nauczyć się przygotowywać proste, zdrowe i niedrogie potrawy, które samodzielnie można wykonać na warsztatach
i w domu- w okresie świątecznym królowały pomysły na świąteczne dania, nie zabrakło również pachnących ciasteczek i pierniczków, które dzieci wykonywały z wielkim zaangażowaniem- niektóre z nich udekorowały świetlicowe choinki
Kolejnym ważnym elementem wspierającym nasze zdrowie jest ruch, o który zadbały trenerki zajęć sportowych Ruch to zdrowie z elementami gimnastyki korekcyjnej.
Podczas zajęć Zdrowie to moje relacje z innymi- trening umiejętności społecznych dzieci rozpoznawały emocje –rozmawiały o tym, czy istnieją złe emocje. Doskonaliły umiejętność witania się, dialogowanie, zadawania pytań, ważnej sztuki dziękowania, a także wyrażania sympatii i komplementowania.
Na bieżąco realizowane są zajęcia integracyjno- wspierające, które są okazją do wspólnego poznania własnych potrzeb, bieżącym omówieniu sytuacji budzących emocje: pozytywne, jak i trudne, wypracowanie sposobów radzenia sobie z trudnościami. Kluczowym działaniem jest wczesne dostrzeganie problemów indywidualnych dzieci i problemów grupy i szybkie reagowanie, a w razie potrzeby koordynowanie procesu pomocowego dla rodziny.
W ramach projektu dzieci mogą też liczyć na wsparcie logopedyczne- u każdego dziecka biorącego udział
w projekcie została dokonana pogłębiona indywidualna diagnoza pod kątem potrzeby wsparcia, a następnie prowadzone jest wsparcie indywidualne.
W dniach: 18 października i 8 listopada 2024 dzieci wzięły udział w bloku zajęć: szanuję siebie i innych, których celem zajęć było uświadomienie, że każdy z nas jest różny i bez względu na to pragnie i zasługuje na poznawały zasady szacunku wobec innych, dowiedziały się, jakie dokumenty regulują kwestie równości i niedyskryminacji i tego, jak te dokumenty wpływają na nasze życie i organizację społeczeństw. Ważnym punktem zajęć było omówienie możliwości ubiegania się o swoje prawa i tego, co robić, gdy ktoś narusza nasze prawa.
#FunduszeEuropejskie
Projekt „EDUODKRYWCY” jest współfinansowany przez Unię Europejską
ze środków programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027
Odbyły się kolejne warsztaty dla wychowawców w ramach projektu EDUODKRYWCY
18 listopada wychowawcy z dwóch świetlic biorących udział w projekcie EDUODKRYWCY wzięli udział
w dwóch szkoleniach mających wesprzeć ich w codziennej pracy na rzecz dzieci:
– „Opanować świetlicę czyli pozytywnie o dyscyplinie”, którego celem było doskonalenie umiejętności dbania
o dyscyplinę w grupie, w tym doskonalenie konstruktywnych interwencji wychowawcy, gdy uczniowie łamią dyscyplinę (w klasie, czy w grupie świetlicowej), poprzez praktyczne poznawanie różnych technik interwencji. Omówione zostały zachowania, które są łamaniem dyscypliny, funkcje i przyczyny łamania dyscypliny i techniki odroczonej interwencji. Dużo czasu poświęcono na praktyczne poznanie technik interwencji w przypadku łamania przez dziecko dyscypliny: rozmowy z uczniami łamiącymi dyscyplinę i zawierane z nimi umowy dotyczącymi zmiany zachowań oraz rozmowy z rodzicami tych dzieci.
– „Kreatywnie = skutecznie, czyli jak uczyć nie nauczając”- celem warsztatu było nabycie wiedzy i umiejętności praktycznego wspierania zdolności twórczych dzieci poprzez zajęcia świetlicowe. Omówione zostały czynniki myślenia twórczego, przeszkody mogące pojawić się w tym zakresie oraz rozwijanie konkretnych twórczych operacji umysłowych. Kluczowym momentem szkolenia były praktyczne ćwiczenia rozwijania twórczej postawy dzieci do wykorzystania w trakcie całego dni, jako rozgrzewki i przerywniki, zabawy ruchowe, plastyczne i literackie.
Oba warsztaty przeprowadziła Pani Jadwiga Soboń- terencka i superwizora rekomendowana przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
#FunduszeEuropejskie
Projekt „EDUODKRYWCY” jest współfinansowany przez Unię Europejską
ze środków programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027
Kontynuacja zajęć w ramach projektu EDUODKRYWCY po wakacyjnej przerwie…
W ramach projektu EDUODKRYWCY dziewczęta i chłopcy z dwóch świetlic środowiskowych: TPD i Józef biorą udział w systematycznych zajęciach edukacyjno- rozwojowych:
– matematycznych – dzieci pod okiem nauczycielki przygotowywały się do sprawdzianów, główny nacisk położony był na nadrobienie zaległości szkolnych oraz poprawę ocen, z uczniowie klas ósmych przygotowują się pod okiem nauczyciela do czekającego ich egzaminu . Zważywszy na duże zróżnicowanie wiekowe dzieci w każdej świetlicy, zajęcia prowadzony były w podgrupach tak, by dostosować treści do wieku i poziomu w toku nauki szkolnej.
Przy użyciu zakupionego w ramach projektu sprzętu dzieci kontynuowały edukację w dziedzinie programowania. Praktyczne doświadczenia i atrakcyjne elementy pozwalają zachęcić do udziału nawet dzieci niechętne do nauki, zaangażować je w zajęcia, przekonać, że także oni mogą tworzyć programy
i wynalazki, rozwijając kluczowe kompetencje, niezbędne w przyszłości, rozwijają logiczne myślenie.
W czasie zajęć rozwijających kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej dzieci odbyły podróż do czasu renesansu- dowiedziały się, czym były taneczne korowody, wzięły udział w konkursie na najlepszy układ taneczny. Poznawały też historie o barokowych mistrzach muzyki.
– zajęcia z języka niemieckiego – prowadzone są w podgrupach tak, by dostosować treści do wieku i poziomu nauki języka do toku nauki szkolnej. Dzieci młodsze oraz te, które wyrażą gotowość nauki języka- w formie zajęć edukacyjnych, w tym przez zabawę, dzieci starsze oraz te, które w toku nauki szkolnej uczą się danego języka – w formie zajęć edukacyjnych i kompensacyjnych (np. przygotowanie do sprawdzianu). W tym przypadku głównym celem zajęć jest nadrobienie zaległości szkolnych oraz poprawa wyników w nauce.
Podczas warsztatów: ekologia – też potrafię!: w trakcie zajęć w trakcie zajęć rozmawiano o tym, jak przeciwdziałać emisjom oraz wykorzystywać odnawialne źródła energii i niskoemisyjny transport. Równolegle dzieci biorą udział w warsztatach ogrodniczych: mój własny mały ekosystem, w trakcie których dzieci udały się na spacer do parku w celu obserwacji przyrody jesienią. Zebrały jesienne skarbów, z których następnie wykonywały zwierzątka. Dyskutowały, czy dla nich park może stać się miejscem wypoczynku.
W ramach bloku zajęć edukacji zdrowotnej dzieci brały udział w warsztatach: Moje zdrowie zależy ode mnie!- podczas których rozmawiano, o czynnikach mające zły wpływ na nasz słuch oraz o szczepieniach ochronnych i ich wpływie na zdrowie nasze oraz całej populacji. Warsztaty kulinarne- zdrowie na talerzu czyli uczymy się zdrowo odżywiać dzieci uczyły się przygotowywać proste, zdrowe i niedrogie potrawy, które samodzielnie mogą wykonać na warsztatach i w domu.
Kolejnym ważnym elementem wspierającym nasze zdrowie jest ruch, zatem zaprosiliśmy dzieci na zajęcia: Ruch to zdrowie– zajęcia sportowe, w tym z zakresu gimnastyki korekcyjnej. Celem zajęć jest wyrobienie
w dziewcząt i chłopców dbałości o własne zdrowie poprzez pokazanie związku pomiędzy dbaniem o postawę ciała i aktywnością fizyczną a stanem zdrowia.
Podczas zajęć Zdrowie to moje relacje z innymi- trening umiejętności społecznych dzieci doskonaliły umiejętności, słuchania, rozmawiały, czym jest ignorowanie i jak wpływa na komunikację. Ćwiczyły przedstawianie się. Na bieżąco realizowane są zajęcia integracyjno- wspierające, które są okazją do wspólnego poznania własnych potrzeb, bieżącym omówieniu sytuacji budzących emocje: pozytywne, jak i trudne, wypracowanie sposobów radzenia sobie z trudnościami. Kluczowym działaniem jest wczesne dostrzeganie problemów indywidualnych dzieci i problemów grupy i szybkie reagowanie, a w razie potrzeby koordynowanie procesu pomocowego dla rodziny.
W ramach projektu dzieci mogą też liczyć na wsparcie logopedyczne- u każdego dziecka biorącego udział
w projekcie została dokonana pogłębiona indywidualna diagnoza pod kątem potrzeby wsparcia
#FunduszeEuropejskie
Projekt „EDUODKRYWCY” jest współfinansowany przez Unię Europejską
ze środków programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027
28 czerwca odbyło się szkolenie dla wychowawców biorących udział w projekcie ”Szanuję siebie i innych”. Jego celem było zwiększenie kompetencji w promowania treści i języka niwelującego obowiązujące stereotypy, przeciwdziałania im. W trakcie szkolenia przedstawiane były wskazówki dla wychowawców, jak w swych działaniach te stereotypy przełamywać i ich nie powielać.
#FunduszeEuropejskie
Projekt „EDUODKRYWCY” realizowany przez Gminę Skarżysko- Kamienna jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027
W pierwszym tygodniu wakacji dzieci biorące udział w projekcie wzięły udział w dwóch eduwyprawach:
– 24 czerwca dzieci udały się do Krakowa tropem historii: wspólnie z przewodnikiem dzieci udały się na spacer po Starym Mieście, szukały Smoka Wawelskiego, dowiedziały się, kto mieszkał na Wawelu, a także o historii psiej wierności, której Krakowianie wystawili pomnik na Bulwarach Wiślanych. Zwiedziły Sukiennice, był czas na pamiątkowe zdjęcia z Kościołem Mariackim w tle. Następnie dzieci udały się do Żywego Muzeum Obwarzanka, gdzie miały okazję własnoręcznie zrobić obwarzanka, wysłuchując historii jego postania;
– 26 czerwca tropem biologii dzieci udały się do ZOO Orientarium Łódź, gdzie czekali na nich przewodnicy, którzy podczas warsztatów niezwykle ciekawie opowiadali o poszczególnych zwierzętach, ich zwyczajach
i warunkach niezbędnych do życia. Duży nacisk położono na budowanie świadomości ekologicznej: w jaki sposób działalność człowieka wpływa na to, że niektóre gatunki są zagrożone wyginięciem, co może zrobić każdy z nas, by zminimalizować niekorzystne zmiany środowiska.
Bardzo ważnym wydarzeniem był wspólny wyjazd integracyjno- edukacyjny dzieci i osób z otoczenia biorących udział w projekcie. W programie znalazło się zwiedzanie Kazimierza Dolnego: uczestnicy obejrzeli najciekawsze miejsca, poznali wiele historii i legend związanych z tym wyjątkowym miejscem. Następnie wszyscy przejechali na drugą stronę Wisły by wspólnie z dziećmi spędzić czas w rodzinnym parku Magiczne Ogrody.
To miejsce, gdzie konieczne jest wsparcie dorosłych, by zabawa była naprawdę udana. To był czas wspólnego poznawania świata, działania, radości i beztroski. Była to też znakomita okazja do wzajemnej integracji między świetlicamidziećmi i rodzicami/opiekunami, do integracji, wspólnych rozmów.
#FunduszeEuropejskie
Projekt „EDUODKRYWCY” realizowany przez Gminę Skarżysko- Kamienna jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027
W ramach projektu EDUODKRYWCY dziewczęta i chłopcy z dwóch świetlic środowiskowych: TPD i Józef biorą udział w systematycznych zajęciach edukacyjno-rozwojowych:
– matematycznych – dzieci pod okiem nauczycielki przygotowywały się do sprawdzianów, główny nacisk położony był na nadrobienie zaległości szkolnych oraz poprawę ocen. Zważywszy na duże zróżnicowanie wiekowe dzieci w każdej świetlicy, zajęcia prowadzony były w podgrupach tak, by dostosować treści do wieku i poziomu
w toku nauki szkolnej;
Przy użyciu zakupionego w ramach projektu sprzętu dzieci stawiały pierwsze kroki w dziedzinie programowania. Praktyczne doświadczenia i atrakcyjne elementy pozwalają zachęcić do udziału nawet dzieci niechętne do nauki, zaangażować je w zajęcia, przekonać, że także oni mogą tworzyć programy i wynalazki, rozwijając kluczowe kompetencje, niezbędne w przyszłości, rozwijają logiczne myślenie.
W czasie zajęć rozwijających kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej dzieci dowiedziały się, jak zmieniała się muzyka z biegiem lat, na przełomie wieków: rozmawiano o muzyce w prehistorii: jakie wtedy były instrumenty muzyczne, dzieci próbowały sowich sił przy tworzeniu własnego instrumentu. Kolejne zajęcia poświęcone były muzyce średniowiecznej- dzieci podejmowały próbę samodzielnego ułożenia prostej melodii gregoriańskiej, uczyły się również prostego tańca średniowiecznego, np. korowodu lub saltarelli. Improwizowały własny ruch do muzyki średniowiecznej.
– zajęcia z języka niemieckiego – prowadzone są w podgrupach tak, by dostosować treści do wieku i poziomu nauki języka do toku nauki szkolnej. Dzieci młodsze oraz te, które wyrażą gotowość nauki języka – w formie zajęć edukacyjnych, w tym przez zabawę, dzieci starsze oraz te, które w toku nauki szkolnej uczą się danego języka – w formie zajęć edukacyjnych i kompensacyjnych (np. przygotowanie do sprawdzianu). W tym przypadku głównym celem zajęć jest nadrobienie zaległości szkolnych oraz poprawa wyników w nauce.
Podczas warsztatów: ekologia – też potrafię!: w trakcie zajęć rozmawiano o tym, co każdy z nas może zrobić dla środowiska naturalnego, czym jest powietrze, jakie ma właściwości i zastosowanie, jak segregować odpady z korzyścią dla środowiska naturalnego. Równolegle dzieci biorą udział w warsztatach ogrodniczych: mój własny mały ekosystem, w trakcie których poznawały wiosenne kwiaty i ich budowę, uczestniczyły w spacerze obserwacyjnym: jak przyroda budzi się do życia, podczas którego rozpoznawały poznane w czasie zajęć w świetlicy rośliny, a te, których nie znałypoznawały z pomocą dedykowanej aplikacji. W czasie kolejnych zajęć dzieci pod okiem instruktorki poznawały działanie kiełkownicy, a następnie posiały w niej nasiona, które następnie będą wykorzystywały do komponowania zdrowych posiłków.
W ramach bloku zajęć edukacji zdrowotnej dzieci brały udział w warsztatach: Moje zdrowie zależy ode mnie! – podczas których rozmawiano, czym wg dzieci jest zdrowie, co wg dzieci oznacza choroba i jak jej zapobiegać, jakie czynniki wpływają na jakość życia i zdrowie człowieka . Czym jest profilaktyka, co kryje się pod tym pojęciem. Jak właściwie dbać i pielęgnować swoje ciało. Warsztaty kulinarne- zdrowie na talerzu czyli uczymy się zdrowo odżywiać były okazją do nauki przygotowania zdrowych posiłków. Do realizacji zajęć użyto zakupionego w ramach projektu sprzętu AGD, zastawy stołowej oraz przyborów kuchennych.
Kolejnym ważnym elementem wspierającym nasze zdrowie jest ruch, zatem zaprosiliśmy dzieci na zajęcia: Ruch to zdrowie – zajęcia sportowe, w tym z zakresu gimnastyki korekcyjnej. Celem zajęć jest wyrobienie
w dziewcząt i chłopców dbałości o własne zdrowie poprzez pokazanie związku pomiędzy dbaniem o postawę ciała
i aktywnością fizyczną a stanem zdrowia.
Pierwsze zajęcia Zdrowie to moje relacje z innymi – trening umiejętności społecznych poświęcone były wzajemnemu poznaniu się, zdiagnozowaniu potrzeb .
Na bieżąco realizowane są zajęcia integracyjno-wspierające, które są okazją do wspólnego poznania własnych potrzeb, bieżącym omówieniu sytuacji budzących emocje: pozytywne, jak i trudne, wypracowanie sposobów radzenia sobie z trudnościami. Kluczowym działaniem jest wczesne dostrzeganie problemów indywidualnych dzieci i problemów grupy i szybkie reagowanie, a w razie potrzeby koordynowanie procesu pomocowego dla rodziny.
W ramach projektu dzieci mogą też liczyć na wsparcie logopedyczne – podczas pierwszych spotkań zrealizowane zostały gry i zabawy językowe służące przesiewowej diagnostyce dzieci wymagających wsparcia oraz kształtowaniu właściwych nawyków prowadzących konsekwencji do właściwej wymowy.
#FunduszeEuropejskie
Projekt „EDUODKRYWCY” realizowany przez Gminę Skarżysko- Kamienna jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027
Rozpoczęły się pierwsze z zajęć przewidzianych w projekcie EDUODKRYWCY
W trakcie pierwszych warsztatów: ekologia- też potrafię! rozmawiano o tym czym dla dzieci jest ekologia, jak rozumieją podstawowe pojęcia związane z ekologią.
Pod okiem instruktorki warsztatów ogrodniczych: mój własny mały ekosystem dzieci poznawały niezbędne warunki do uprawy roślin doniczkowych, równocześnie każde dziecko posiało nasiona do ekodoniczki wykonanej z torfu. W ramach kolejnych zajęć dzieci będą dbać o wysiane rośliny oraz będą obserwować ich wzrost.
Warsztaty kulinarne- zdrowie na talerzu czyli uczymy się zdrowo odżywiać były okazją do zastanowienia się nad ty, jaki wpływ ma sposób naszego odżywiania na nasze zdrowie i funkcjonowanie, czym jest zdrowe żywienie i czy zdaniem dzieci trudno jest zmienić swoje nawyki żywieniowe. Zastanawialiśmy się też, czy istnieją zdrowe przekąski- czym możemy zastąpić słodycze. W czasie zajęć dzieci miały szanse popróbować alternatywnych przekąsek- m.in. orzechów i innych bakalii
Natomiast zajęcia integracyjno- wspierające były okazją do wspólnego poznania się dzięki wspólnym zabawom integracyjnym.
#FunduszeEuropejskie
Projekt „EDUODKRYWCY” realizowany przez Gminę Skarżysko- Kamienna jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027
Od 1 do lutego prowadzona będzie rekrutacja do projektu „EDUODKRYWCY”, skierowanego do 40 dzieci, ich rodzin oraz wychowawców z dwóch świetlic środowiskowych z terenu miasta.
Szczegóły wsparcia znajdą Państwo w artykule poniżej.
Dokumenty rekrutacyjne oraz Regulamin rekrutacji i udziału w projekcie „EDUODKRYWCY” dostępne są w siedzibach świetlic środowiskowych biorących udział w projekcie:
- Integracyjnym Ognisku Wychowawczym Towarzystwa Przyjaciół Dzieci – ul. Sikorskiego 10;
- świetlicy Józef- ul. Legionów 64;
w biurze projektu:
- Referat Zdrowia Urzędu Miasta w Skarżysku- Kamiennej (pok.015) ul. Sikorskiego 18 oraz na stronie internetowej: https://um.skarzysko.pl/eduodkrywcy/
Na dokumenty rekrutacyjne czekamy do 15 lutego 2024r.
Osoby zainteresowane udziałem w projekcie zapraszamy do kontaktu z biurem projektu:
Referat Zdrowia Urzędu Miasta w Skarżysku- Kamiennej (pok.015)
ul. Sikorskiego 18, 26-110 Skarżysko- Kamienna
tel. 41 25 20 518
#FunduszeEuropejskie
Projekt „EDUODKRYWCY” realizowany przez Gminę Skarżysko- Kamienna jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027
EDUODKRYWCY
projekt dofinansowany jest ze środków programu regionalnego
Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027 w ramach:
Priorytetu 9. Usługi społeczne i zdrowotne
Działanie 9.5 Wsparcie rodzin oraz pieczy zastępczej.
Okres realizacji: 02-01-2024 do 31-12-2025
Cel projektu:
Celem projektu jest poprawa funkcjonowania społecznego 40 dzieci: 22 dziewcząt i 18 chłopców,
ich otoczenia: rodziców/opiekunów- 10osób (8K, 2M) a także 4wychowawców (4K) z 2 świetlic środowiskowych z terenu miasta Skarżyska-Kamienna.
Grupa docelowa:
Działania przewidziane projektem realizowane będą w odniesieniu do 3 grup docelowych:
1. Dzieci-dziewcząt i chłopców uczęszczających do świetlic- poza bieżącą działalnością opiekuńczo-wychowawczą, zajęcia w zakresie rozwijania kluczowych kompetencji, w tym:
– kompetencji matematycznych;
– kompetencji cyfrowych i technologicznych– zajęcia z programowania i robotyki;
– budowania świadomości i ekspresji kulturalnej– zajęcia muzyczne;
– wielojęzyczności (zajęcia językowe- wybór języka obcego ustalony po zbadaniu potrzeb grupy
docelowej; w formie zajęć edukacyjnych, kompensacyjnych);
– edukacji ekologicznej (m.in. warsztaty ekologiczne, ogrodnicze);
– edukacji zdrowotnej warsztaty edukacyjne, warsztaty kulinarne, zajęcia ruchowe, trening umiejętności społecznych);
– blok zajęć: doświadczam i odkrywam świat (cykliczne zajęcia integracyjno- wspierające, warsztaty: szanuję siebie i innych, zimowisko 2025, eduwyprawy, wsparcie logopedyczne).
Na potrzeby realizacji powyższych zajęć świetlice zostaną doposażone w niezbędny sprzęt komputerowy, do robotyki i programowania, czy sprzęt AGD pozwalający na naukę zdrowego żywienia
w ramach zajęć kulinarnych.
Zajęcia świetlicowe prowadzone będą w cyklu semestralnym, z włączeniem wakacji,
w godzinach pracy świetlic zgodnie z miesięcznymi harmonogramami zajęć.
W okresie II-III/2024 dla każdego dziecka i jego otoczenia opracowany zostanie Indywidualny Plan Wsparcia wyznaczający kierunek pracy z rodziną.
2. Ich otoczenia- rodzin (m. in. rodziców, opiekunów, rodzeństwa) wsparcie na rzecz prawidłowego funkcjonowania rodziny: próba włączenia rodziców w życie świetlicy, rodzinny wyjazd integracyjno- edukacyjny, warsztaty edukacyjno- wspierające, wsparcie specjalistów;
3. Wychowawców bezpośrednio pracujących z dziećmi i młodzieżą w świetlicach w zakresie podnoszenia wiedzy i kompetencji związanych ze świadczeniem usług społecznych: warsztaty edukacyjno- wspierające, warsztaty: szanuję siebie i innych.
W wyniku realizacji projektu:
– 54 osoby (34 kobiety i 20 mężczyzn ) zostaną objęte wsparciem, w tym min. 1 osoba z niepełnosprawnościami;
– 50 osób (30 kobiet i 20 mężczyzn) zostanie objętych usługami w zakresie wspierania rodziny i pieczy zastępczej;
– zostaną utworzone 2 miejsca świadczenia usług wspierania rodziny i pieczy zastępczej.
Całkowita wartość projektu: 922 350,00 zł
Kwota dofinansowania Funduszy Europejskich: 870 650,00 zł
Wkład własny Gminy Skarżysko- Kamienna: 51 700,00 zł
Najważniejsze terminy:
2 stycznia 2024 |
Rozpoczęcie realizacji projektu. |
1-15 lutego 2024 |
Rekrutacja do projektu. |
II-III.2024 |
Opracowanie Indywidualnych Planów Wsparcia. |
III-VI.2024 IX.XII.2024 I-VI.2025 IX-XII.2025 |
Realizacja zajęć edukacyjno-rozwojowych dla dzieci, wsparcia osób z otoczenia dzieci. |
III-VI.2024 |
Działania związane z podnoszeniem kompetencji wychowawców. |
31 grudnia 2025 |
Zakończenie realizacji projektu. |
Biuro projektu:
Referat Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miasta w Skarżysku- Kamiennej (pok.015); Sikorskiego 18, 26-110 Skarżysko- Kamienna; tel. 41 25 20 518.
Biuro projektu jest dostępne dla osób ze szczególnymi potrzebami:
#FunduszeEuropejskie
HARMONOGRAMY PLANOWANYCH DO PRZEPROWADZENIA FORM WSPARCIA:
MARZEC 2024
KWIECIEŃ 2024
MAJ 2024
CZERWIEC 2024
WRZESIEŃ 2024
PAŹDZIERNIK – GRUDZIEŃ 2024
PAŹDZIERNIK – GRUDZIEŃ 2024 – warsztaty
STYCZEŃ – MARZEC 2025
KWIECIEŃ – CZERWIEC 2025
DO POBRANIA:
ZMIANA Regulamin rekrutacji i udziału w projekcie
Regulamin rekrutacji i udziału w projekcie
Formularz zgłoszeniowy do udziału w projekcie – załącznik 1
Zgoda na uczestnictwo w projekcie – załącznik 2
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych – załącznik 3
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych – załącznik 3a
Oświadczenie o przystąpieniu do projektu – załącznik 4a
Oświadczenie o przystąpieniu do projektu – załącznik 4b
Formularz klauzuli informacyjnej – załącznik 5
Formularz klauzuli informacyjnej – załącznik 5 – AKTUALIZACJA
Oświadczenie o rezygnacji z udziału w projekcie – załącznik 6