Eduodkrywcy

Kontynuacja zajęć w ramach projektu EDUODKRYWCY po wakacyjnej przerwie…

W ramach projektu EDUODKRYWCY dziewczęta i chłopcy z dwóch świetlic środowiskowych: TPD i Józef biorą udział w systematycznych zajęciach edukacyjno- rozwojowych:

– matematycznych – dzieci pod okiem nauczycielki przygotowywały się do sprawdzianów, główny nacisk położony był na nadrobienie zaległości szkolnych oraz poprawę ocen, z uczniowie klas ósmych przygotowują się pod okiem nauczyciela do czekającego ich egzaminu . Zważywszy na duże zróżnicowanie wiekowe dzieci w każdej świetlicy, zajęcia prowadzony były w podgrupach tak, by dostosować treści do wieku i poziomu w toku nauki szkolnej.

Przy użyciu zakupionego w ramach projektu sprzętu dzieci kontynuowały edukację w dziedzinie programowania.  Praktyczne doświadczenia i atrakcyjne elementy pozwalają zachęcić do udziału nawet dzieci niechętne do nauki, zaangażować je w zajęcia, przekonać, że także oni mogą tworzyć programy
i wynalazki, rozwijając kluczowe kompetencje, niezbędne w przyszłości, rozwijają logiczne myślenie.

W czasie zajęć rozwijających kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej dzieci odbyły podróż do czasu renesansu- dowiedziały się, czym były taneczne korowody, wzięły udział w konkursie na najlepszy układ taneczny. Poznawały też historie o barokowych mistrzach muzyki.

– zajęcia z języka niemieckiego – prowadzone są w podgrupach tak, by dostosować treści do wieku i poziomu nauki języka do toku nauki szkolnej. Dzieci młodsze oraz te, które wyrażą gotowość nauki języka- w formie zajęć edukacyjnych, w tym przez zabawę, dzieci starsze oraz te, które w toku nauki szkolnej uczą się danego języka – w formie zajęć edukacyjnych i kompensacyjnych (np. przygotowanie do sprawdzianu). W tym przypadku głównym celem zajęć jest nadrobienie zaległości szkolnych oraz poprawa wyników w nauce.

Podczas warsztatów: ekologia – też potrafię!: w trakcie zajęć w trakcie zajęć rozmawiano o tym, jak przeciwdziałać emisjom oraz wykorzystywać odnawialne źródła energii i niskoemisyjny transport. Równolegle dzieci biorą udział w warsztatach ogrodniczych: mój własny mały ekosystem, w trakcie których dzieci udały się na spacer do parku w celu obserwacji przyrody jesienią. Zebrały jesienne skarbów, z których następnie wykonywały zwierzątka. Dyskutowały, czy dla nich park może stać się miejscem wypoczynku.

W ramach bloku zajęć edukacji zdrowotnej dzieci brały udział w warsztatach: Moje zdrowie zależy ode mnie!- podczas których rozmawiano, o czynnikach mające zły wpływ na nasz słuch oraz o szczepieniach ochronnych i ich wpływie na zdrowie nasze oraz całej populacji. Warsztaty kulinarne- zdrowie na talerzu czyli uczymy się zdrowo odżywiać  dzieci uczyły się przygotowywać proste, zdrowe i niedrogie potrawy, które samodzielnie mogą wykonać na warsztatach i w domu.

Kolejnym ważnym elementem wspierającym nasze zdrowie jest ruch, zatem zaprosiliśmy dzieci na zajęcia: Ruch to zdrowie– zajęcia sportowe, w tym z zakresu gimnastyki korekcyjnej. Celem zajęć jest wyrobienie
w dziewcząt i chłopców dbałości o własne zdrowie poprzez pokazanie związku pomiędzy dbaniem o postawę ciała i aktywnością fizyczną a stanem zdrowia.

Podczas zajęć Zdrowie to moje relacje z innymi- trening umiejętności społecznych dzieci doskonaliły umiejętności, słuchania, rozmawiały, czym jest ignorowanie i jak wpływa na komunikację. Ćwiczyły przedstawianie się. Na bieżąco realizowane są zajęcia integracyjno- wspierające, które są okazją do wspólnego poznania własnych potrzeb, bieżącym omówieniu sytuacji budzących emocje: pozytywne, jak i trudne, wypracowanie sposobów radzenia sobie z trudnościami. Kluczowym działaniem jest wczesne dostrzeganie problemów indywidualnych dzieci i problemów grupy i szybkie reagowanie, a w razie potrzeby koordynowanie procesu pomocowego dla rodziny.

W ramach projektu dzieci mogą też liczyć na wsparcie logopedyczne- u każdego dziecka biorącego udział
w projekcie została dokonana pogłębiona indywidualna diagnoza pod kątem potrzeby wsparcia

#FunduszeEuropejskie

Projekt „EDUODKRYWCY” jest współfinansowany przez Unię Europejską
ze środków programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027


28 czerwca odbyło się szkolenie dla wychowawców biorących udział w projekcie ”Szanuję siebie i innych”. Jego celem było zwiększenie kompetencji w promowania treści i języka niwelującego obowiązujące stereotypy, przeciwdziałania im. W trakcie szkolenia przedstawiane były wskazówki dla wychowawców, jak w swych działaniach te stereotypy przełamywać i ich nie powielać.

#FunduszeEuropejskie

Projekt „EDUODKRYWCY” realizowany przez Gminę Skarżysko- Kamienna jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027


W pierwszym tygodniu wakacji dzieci biorące udział w projekcie wzięły udział w dwóch eduwyprawach:

– 24 czerwca dzieci udały się do Krakowa tropem historii: wspólnie z przewodnikiem dzieci udały się na spacer po Starym Mieście, szukały Smoka Wawelskiego, dowiedziały się, kto mieszkał na Wawelu, a także o historii psiej wierności, której Krakowianie wystawili pomnik na Bulwarach Wiślanych. Zwiedziły Sukiennice, był czas na pamiątkowe zdjęcia z Kościołem Mariackim w tle. Następnie dzieci udały się do Żywego Muzeum Obwarzanka, gdzie miały okazję własnoręcznie zrobić obwarzanka, wysłuchując historii jego postania;

– 26 czerwca tropem biologii dzieci udały się do ZOO Orientarium Łódź, gdzie czekali na nich przewodnicy, którzy podczas warsztatów niezwykle ciekawie opowiadali o poszczególnych zwierzętach, ich zwyczajach
i warunkach niezbędnych do życia. Duży nacisk położono na budowanie świadomości ekologicznej: w jaki sposób działalność człowieka wpływa na to, że niektóre gatunki są zagrożone wyginięciem, co może zrobić każdy z nas, by zminimalizować niekorzystne zmiany środowiska.

Bardzo ważnym wydarzeniem był wspólny wyjazd integracyjno- edukacyjny dzieci i osób z otoczenia biorących udział w projekcie. W programie znalazło się zwiedzanie Kazimierza Dolnego: uczestnicy obejrzeli najciekawsze miejsca, poznali wiele historii i legend związanych z tym wyjątkowym miejscem. Następnie wszyscy przejechali na drugą stronę Wisły by wspólnie z dziećmi spędzić czas w rodzinnym parku Magiczne Ogrody.
To miejsce, gdzie konieczne jest wsparcie dorosłych, by zabawa była naprawdę udana. To był czas wspólnego poznawania świata, działania, radości i beztroski. Była to też znakomita okazja do wzajemnej integracji między świetlicamidziećmi i rodzicami/opiekunami, do integracji, wspólnych rozmów.

#FunduszeEuropejskie

Projekt „EDUODKRYWCY” realizowany przez Gminę Skarżysko- Kamienna jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027


W ramach projektu EDUODKRYWCY dziewczęta i chłopcy z dwóch świetlic środowiskowych: TPD i Józef biorą udział w systematycznych zajęciach edukacyjno-rozwojowych:
matematycznych – dzieci pod okiem nauczycielki przygotowywały się do sprawdzianów, główny nacisk położony był na nadrobienie zaległości szkolnych oraz poprawę ocen. Zważywszy na duże zróżnicowanie wiekowe dzieci w każdej świetlicy, zajęcia prowadzony były w podgrupach tak, by dostosować treści do wieku i poziomu
w toku nauki szkolnej;
Przy użyciu zakupionego w ramach projektu sprzętu dzieci stawiały pierwsze kroki w dziedzinie programowania. Praktyczne doświadczenia i atrakcyjne elementy pozwalają zachęcić do udziału nawet dzieci niechętne do nauki, zaangażować je w zajęcia, przekonać, że także oni mogą tworzyć programy i wynalazki, rozwijając kluczowe kompetencje, niezbędne w przyszłości, rozwijają logiczne myślenie.
W czasie zajęć rozwijających kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej dzieci dowiedziały się, jak zmieniała się muzyka z biegiem lat, na przełomie wieków: rozmawiano o muzyce w prehistorii: jakie wtedy były instrumenty muzyczne, dzieci próbowały sowich sił przy tworzeniu własnego instrumentu. Kolejne zajęcia poświęcone były muzyce średniowiecznej- dzieci podejmowały próbę samodzielnego ułożenia prostej melodii gregoriańskiej, uczyły się również prostego tańca średniowiecznego, np. korowodu lub saltarelli. Improwizowały własny ruch do muzyki średniowiecznej.
zajęcia z języka niemieckiego – prowadzone są w podgrupach tak, by dostosować treści do wieku i poziomu nauki języka do toku nauki szkolnej. Dzieci młodsze oraz te, które wyrażą gotowość nauki języka – w formie zajęć edukacyjnych, w tym przez zabawę, dzieci starsze oraz te, które w toku nauki szkolnej uczą się danego języka – w formie zajęć edukacyjnych i kompensacyjnych (np. przygotowanie do sprawdzianu). W tym przypadku głównym celem zajęć jest nadrobienie zaległości szkolnych oraz poprawa wyników w nauce.
Podczas warsztatów: ekologia – też potrafię!: w trakcie zajęć rozmawiano o tym, co każdy z nas może zrobić dla środowiska naturalnego, czym jest powietrze, jakie ma właściwości i zastosowanie, jak segregować odpady z korzyścią dla środowiska naturalnego. Równolegle dzieci biorą udział w warsztatach ogrodniczych: mój własny mały ekosystem, w trakcie których poznawały wiosenne kwiaty i ich budowę, uczestniczyły w spacerze obserwacyjnym: jak przyroda budzi się do życia, podczas którego rozpoznawały poznane w czasie zajęć w świetlicy rośliny, a te, których nie znałypoznawały z pomocą dedykowanej aplikacji. W czasie kolejnych zajęć dzieci pod okiem instruktorki poznawały działanie kiełkownicy, a następnie posiały w niej nasiona, które następnie będą wykorzystywały do komponowania zdrowych posiłków.
W ramach bloku zajęć edukacji zdrowotnej dzieci brały udział w warsztatach: Moje zdrowie zależy ode mnie! – podczas których rozmawiano, czym wg dzieci jest zdrowie, co wg dzieci oznacza choroba i jak jej zapobiegać, jakie czynniki wpływają na jakość życia i zdrowie człowieka . Czym jest profilaktyka, co kryje się pod tym pojęciem. Jak właściwie dbać i pielęgnować swoje ciało. Warsztaty kulinarne- zdrowie na talerzu czyli uczymy się zdrowo odżywiać były okazją do nauki przygotowania zdrowych posiłków. Do realizacji zajęć użyto zakupionego w ramach projektu sprzętu AGD, zastawy stołowej oraz przyborów kuchennych.
Kolejnym ważnym elementem wspierającym nasze zdrowie jest ruch, zatem zaprosiliśmy dzieci na zajęcia: Ruch to zdrowie – zajęcia sportowe, w tym z zakresu gimnastyki korekcyjnej. Celem zajęć jest wyrobienie
w dziewcząt i chłopców dbałości o własne zdrowie poprzez pokazanie związku pomiędzy dbaniem o postawę ciała
i aktywnością fizyczną a stanem zdrowia.

Pierwsze zajęcia Zdrowie to moje relacje z innymi – trening umiejętności społecznych poświęcone były wzajemnemu poznaniu się, zdiagnozowaniu potrzeb .
Na bieżąco realizowane są zajęcia integracyjno-wspierające, które są okazją do wspólnego poznania własnych potrzeb, bieżącym omówieniu sytuacji budzących emocje: pozytywne, jak i trudne, wypracowanie sposobów radzenia sobie z trudnościami. Kluczowym działaniem jest wczesne dostrzeganie problemów indywidualnych dzieci i problemów grupy i szybkie reagowanie, a w razie potrzeby koordynowanie procesu pomocowego dla rodziny.
W ramach projektu dzieci mogą też liczyć na wsparcie logopedyczne – podczas pierwszych spotkań zrealizowane zostały gry i zabawy językowe służące przesiewowej diagnostyce dzieci wymagających wsparcia oraz kształtowaniu właściwych nawyków prowadzących konsekwencji do właściwej wymowy.

#FunduszeEuropejskie

Projekt „EDUODKRYWCY” realizowany przez Gminę Skarżysko- Kamienna jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027


Rozpoczęły się pierwsze z zajęć przewidzianych w projekcie EDUODKRYWCY

W trakcie pierwszych warsztatów: ekologia- też potrafię! rozmawiano o tym czym dla dzieci jest ekologia, jak rozumieją podstawowe pojęcia związane z ekologią.

Pod okiem instruktorki warsztatów ogrodniczych: mój własny mały ekosystem dzieci poznawały niezbędne warunki do uprawy roślin doniczkowych, równocześnie każde dziecko posiało nasiona do ekodoniczki wykonanej z torfu. W ramach kolejnych zajęć dzieci będą dbać o wysiane rośliny oraz będą obserwować ich wzrost.

Warsztaty kulinarne- zdrowie na talerzu czyli uczymy się zdrowo odżywiać były okazją do zastanowienia się nad ty, jaki wpływ ma sposób naszego odżywiania na nasze zdrowie i funkcjonowanie, czym jest zdrowe żywienie i czy zdaniem dzieci trudno jest zmienić swoje nawyki żywieniowe. Zastanawialiśmy się też, czy istnieją zdrowe przekąski- czym możemy zastąpić słodycze. W czasie zajęć dzieci miały szanse popróbować alternatywnych przekąsek- m.in. orzechów i innych bakalii

Natomiast  zajęcia integracyjno- wspierające były okazją do wspólnego poznania się dzięki wspólnym zabawom integracyjnym.

#FunduszeEuropejskie

Projekt „EDUODKRYWCY” realizowany przez Gminę Skarżysko- Kamienna jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027


Od 1 do lutego prowadzona będzie rekrutacja do projektu „EDUODKRYWCY”, skierowanego do 40 dzieci, ich rodzin oraz wychowawców z dwóch świetlic środowiskowych z terenu miasta.
Szczegóły wsparcia znajdą Państwo w artykule poniżej.

Dokumenty rekrutacyjne oraz Regulamin rekrutacji i udziału w projekcie “EDUODKRYWCY” dostępne są w siedzibach świetlic środowiskowych biorących udział w projekcie:

  • Integracyjnym Ognisku Wychowawczym Towarzystwa Przyjaciół Dzieci – ul. Sikorskiego 10;
  • świetlicy Józef- ul. Legionów 64;

w biurze projektu:

  • Referat Zdrowia Urzędu Miasta w Skarżysku- Kamiennej (pok.015) ul. Sikorskiego 18 oraz na stronie internetowej: https://um.skarzysko.pl/eduodkrywcy/

Na dokumenty rekrutacyjne czekamy do 15 lutego 2024r.

Osoby zainteresowane udziałem w projekcie zapraszamy do kontaktu z biurem projektu:
Referat Zdrowia Urzędu Miasta w Skarżysku- Kamiennej (pok.015)
ul. Sikorskiego 18, 26-110 Skarżysko- Kamienna
tel. 41 25 20 518

#FunduszeEuropejskie

Projekt „EDUODKRYWCY” realizowany przez Gminę Skarżysko- Kamienna jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027


EDUODKRYWCY

projekt dofinansowany jest ze środków programu regionalnego
Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027 w ramach:
Priorytetu 9. Usługi społeczne i zdrowotne
Działanie 9.5  Wsparcie rodzin oraz pieczy zastępczej.

Okres realizacji: 02-01-2024 do 31-12-2025

Cel projektu:

Celem projektu jest poprawa funkcjonowania społecznego 40 dzieci: 22 dziewcząt i 18 chłopców,
ich otoczenia: rodziców/opiekunów- 10osób (8K, 2M) a także 4wychowawców (4K) z 2 świetlic środowiskowych z terenu miasta Skarżyska-Kamienna.

Grupa docelowa:

Działania przewidziane projektem realizowane będą w odniesieniu do 3 grup docelowych:

1. Dzieci-dziewcząt i chłopców uczęszczających do świetlic- poza bieżącą działalnością opiekuńczo-wychowawczą, zajęcia  w zakresie rozwijania kluczowych kompetencji, w tym:

kompetencji matematycznych;

kompetencji cyfrowych i technologicznych– zajęcia z programowania i robotyki;

budowania świadomości i ekspresji kulturalnej– zajęcia muzyczne;

wielojęzyczności (zajęcia językowe- wybór języka obcego ustalony po zbadaniu potrzeb grupy

  docelowej; w formie zajęć edukacyjnych, kompensacyjnych);

edukacji ekologicznej (m.in. warsztaty ekologiczne, ogrodnicze);

edukacji zdrowotnej warsztaty edukacyjne, warsztaty kulinarne, zajęcia ruchowe, trening umiejętności społecznych);

blok zajęć: doświadczam i odkrywam świat (cykliczne zajęcia integracyjno- wspierające, warsztaty: szanuję siebie i innych, zimowisko 2025, eduwyprawy, wsparcie logopedyczne).

 Na potrzeby realizacji powyższych zajęć świetlice zostaną doposażone w niezbędny sprzęt komputerowy, do robotyki i programowania, czy sprzęt AGD pozwalający na naukę zdrowego żywienia
w ramach zajęć kulinarnych.

Zajęcia świetlicowe prowadzone będą w cyklu semestralnym, z włączeniem wakacji,
w godzinach pracy świetlic zgodnie z miesięcznymi harmonogramami zajęć.

W okresie II-III/2024 dla każdego dziecka i jego otoczenia opracowany zostanie Indywidualny Plan Wsparcia wyznaczający kierunek pracy z rodziną.

2. Ich otoczenia- rodzin (m. in. rodziców, opiekunów, rodzeństwa) wsparcie na rzecz prawidłowego funkcjonowania rodziny: próba włączenia rodziców w życie świetlicy, rodzinny wyjazd integracyjno- edukacyjny, warsztaty edukacyjno- wspierające, wsparcie specjalistów;

3. Wychowawców bezpośrednio pracujących z dziećmi i młodzieżą w świetlicach w zakresie podnoszenia wiedzy i kompetencji związanych ze świadczeniem usług społecznych: warsztaty edukacyjno- wspierające, warsztaty: szanuję siebie i innych.

W wyniku realizacji projektu:

– 54 osoby (34 kobiety i 20 mężczyzn ) zostaną objęte wsparciem, w tym min. 1 osoba z niepełnosprawnościami;
–  50 osób (30 kobiet i 20 mężczyzn) zostanie objętych usługami w zakresie wspierania rodziny i pieczy zastępczej;
–   zostaną utworzone 2 miejsca świadczenia usług wspierania rodziny i pieczy zastępczej.

Całkowita wartość projektu: 922 350,00 zł 
Kwota dofinansowania Funduszy Europejskich: 870 650,00 zł
Wkład własny Gminy Skarżysko- Kamienna: 51 700,00 zł

Najważniejsze terminy:

2 stycznia 2024

Rozpoczęcie realizacji projektu.

1-15 lutego 2024

Rekrutacja do projektu.

II-III.2024

Opracowanie Indywidualnych Planów Wsparcia.

III-VI.2024

IX.XII.2024

I-VI.2025

IX-XII.2025

Realizacja zajęć edukacyjno-rozwojowych dla dzieci, wsparcia osób z otoczenia dzieci.

III-VI.2024

Działania związane z podnoszeniem kompetencji wychowawców.

31 grudnia 2025

Zakończenie realizacji projektu.

Biuro projektu:

Referat Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miasta w Skarżysku- Kamiennej (pok.015); Sikorskiego 18, 26-110 Skarżysko- Kamienna; tel. 41 25 20 518.

Biuro projektu jest dostępne dla osób ze szczególnymi potrzebami:

#FunduszeEuropejskie

HARMONOGRAMY PLANOWANYCH DO PRZEPROWADZENIA FORM WSPARCIA:
MARZEC 2024
KWIECIEŃ 2024
MAJ 2024
CZERWIEC 2024 
WRZESIEŃ 2024
PAŹDZIERNIK – GRUDZIEŃ 2024
PAŹDZIERNIK – GRUDZIEŃ 2024 – warsztaty

DO POBRANIA:
Regulamin rekrutacji i udziału w projekcie
Formularz zgłoszeniowy do udziału w projekcie – załącznik 1
Zgoda na uczestnictwo w projekcie – załącznik 2
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych – załącznik 3
Oświadczenie o przystąpieniu do projektu – załącznik 4a
Oświadczenie o przystąpieniu do projektu – załącznik 4b
Formularz klauzuli informacyjnej – załącznik 5
Oświadczenie o rezygnacji z udziału w projekcie – załącznik 6