XXI sesja Rady Miasta – apel w obronie skarżyskiego zakładu PKP PLK i sprawy finansowe miasta

Skarżysko nie chce stracić kolejowego dziedzictwa. Radni miejscy jednogłośnie zaapelowali do Ministra Infrastruktury i zarządu PKP PLK o wstrzymanie reorganizacji spółki, która może oznaczać likwidację lokalnego zakładu. Decyzja zapadła podczas XXI sesji Rady Miasta 14 października. Obrady poświęcone były też finansom miasta.

Sesję tradycyjnie rozpoczęły sprawozdania z działalności Prezydenta Miasta i Rady Miasta w okresie między sesjami.

Prezydent Arkadiusz Bogucki poinformował m.in., że:

  • ogłoszono dwa postępowania przetargowe na: budowę ul. Bazaltowej oraz budowę i przebudowę ulic: Bilskiego, Ptasiej, Kanarkowej i Słowikowej;
  • podpisano umowy z wykonawcami wyłonionymi w przetargach na:

– sporządzenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego „Paryska–Łąkowa” oraz „Mała–Miła”;

– zimowe utrzymanie chodników, schodów, zatok postojowych oraz ich pozimowe sprzątanie w sezonie 2025/26 (strefy I–III);

– zimowe utrzymanie terenów gminnych i przystanków komunikacji miejskiej (części 1–3);

– odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych;

  • złożono wniosek o dofinansowanie projektu „Modernizacja Miejskiego Centrum Kultury w Skarżysku-Kamiennej” w ramach programu FENX. Miasto ubiega się o wsparcie w wysokości blisko 25 mln zł (całkowita wartość inwestycji to 45,5 mln zł);
  • podpisano umowę z Wojewodą Świętokrzyskim na kwotę ponad 2,6 mln zł na działania z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej – środki zostaną przeznaczone m.in. na zakup namiotów pneumatycznych, kuchni polowych, agregatów prądotwórczych i cystern do wody;
  • Skarżysko było gospodarzem III Regionalnych Misji Gospodarczych w ramach porozumienia „Trójmiasto nad Kamienną”, poświęconych branży transportowej i logistycznej;
  • przedstawiciele miejskich spółek komunikacyjnych wizytowali fabrykę Polski Autobus Wodorowy (PAK-PCE) w Świdniku – w ramach przygotowań do wdrażania elektromobilności. Na początku 2026 roku planowane są testy autobusu wodorowego NesoBus;
  • MPWiK złożył wniosek o 100-procentowe dofinansowanie projektu „Cyberbezpieczne Wodociągi” o wartości ok. 1,1 mln zł.

GŁOSOWANIA NAD UCHWAŁAMI

Radni procedowali projekty uchwał, które dotyczyły:

zmian w budżecie Gminy Skarżysko-Kamienna na 2025 rok (9 głosów ZA, 10 głosów WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ – uchwała została przyjęta)

Przedstawiając uchwałę Zastępca Skarbnika Miasta Elżbieta Kowalik wyjaśniła, że zmiany dotyczą zmniejszenia planowanego deficytu o ponad 2 mln zł, w związku z tym zmniejszenie planowanej wysokości emisji obligacji o 2,8 mln zł. Poinformowała także, że przeprowadzony został przegląd wydatków bieżących pod kątem oszczędności.

zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Skarżysko-Kamienna 2025 – 2041 (9 głosów ZA, 10 głosów WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ – uchwała została przyjęta)

emisji obligacji oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu (9 głosów ZA, 3 głosy PRZECIW, 7 głosów WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ – uchwała nie została przyjęta)

Początkowa propozycja zakładała emisję obligacji na kwotę 24,8 mln zł. Ostateczna, przedstawiona na sesji kwota obligacji wyniosła 22 mln zł, z czego 7,28 mln zł miałoby być przeznaczone na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu wyemitowanych obligacji, zaś kwota ,14,72 mln zł na inwestycje.

Przed głosowaniem Zastępca Prezydenta Konrad Wikarjusz przedstawił dane finansowe, szczególnie wysokość zadłużenia na przestrzeni lat, a także relację zadłużenia do dochodów gminy.

– Były takie lata, kiedy zadłużenie sięgało wysokości rocznego budżetu. Były lata, kiedy dochody gminy relatywnie spadały. Obecnie widzimy wzrost dochodów  rok do roku. Dziś przychody rosą szybciej niż my zaciągamy zobowiązania. To świadczy o przemyślanej strategii i bezpieczeństwie. Zależy nam, by planowany dług nie blokował potem dalszego rozwoju miasta. Składana przez nas propozycja jest przemyślana i opiera się na twardych danych – mówił Zastępca Prezydenta Konrad Wikarjusz.

Radni nie skorzystali z możliwości dyskusji. W głosowaniu odrzucili projekt uchwały.

– Proponowana kwota obligacji ulegała zmianie – zmniejszyliśmy ją do niezbędnego minimum. Ponad 1/3 proponowanej kwoty miała stanowić spłatę zadłużenia. Obligacje miały zabezpieczyć również wkład własny do inwestycji – bez niego nie ma możliwości pozyskiwania dodatkowych środków. Skrupulatnie analizujemy budżet gminy i przyglądamy się procesom, które doprowadziły finanse miasta do aktualnego stanu. Patrzymy na budżet przez pryzmat o wiele szerszy niż obecna kadencja. Jesteśmy otwarci na dyskusję. Wiemy, co robimy i wiemy, dlaczego to robimy. Każdą podjętą decyzję jesteśmy w stanie logicznie uargumentować – wystarczy zapytać zamiast „wstrzymywać się” lub głosować „przeciw” – komentuje prezydent Arkadiusz Bogucki.

– zawarcia porozumienia międzygminnego dotyczącego aktualizacji Strategii Terytorialnej Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Północy do roku 2030 (wersja 2) (18 głosów ZA, 1 głos WSTRZYMUJĄCY SIĘ – uchwała została przyjęta)

– nadania Statutu Żłobkowi Miejskiemu nr 4 w Skarżysku-Kamiennej (19 głosów ZA – uchwała została przyjęta)

APEL W OBRONIE SKARŻYSKIEGO ZAKŁADU PKP PLK

Radni jednogłośnie podjęli apel do Ministra Infrastruktury oraz Zarządu PKP PLK S.A. w sprawie reorganizacji struktury PKP PLK S.A.

W apelu – odczytanym przez Przewodniczącego Rady Miasta Grzegorza Małkusa – napisano m.in.: „Rada Miasta […] wyraża zdecydowany sprzeciw wobec decyzji o reorganizacji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., polegającej na likwidacji Zakładów Linii Kolejowych poprzez ich włączenie do większych jednostek w miastach wojewódzkich.

W naszej ocenie decyzja o reorganizacji została podjęta bez wcześniejszego dialogu z samorządami, pracownikami oraz mieszkańcami. Decyzja ta budzi uzasadnione obawy o miejsca pracy, pogorszenie warunków zatrudnienia i konieczność uciążliwych relokacji.

Likwidacja zakładów oznacza dla lokalnych samorządów odpływ podatków, spadek potencjału rozwojowego oraz marginalizację mniejszych miast. Centralizacja podyktowana oszczędnościami w rzeczywistości utrudni sprawne i szybkie reagowanie na lokalne potrzeby utrzymania infrastruktury kolejowej. Nie bez znaczenia jest również i to, iż nie przedstawiono pracownikom likwidowanych zakładów rzetelnych analiz ekonomicznych ani społecznych skutków decyzji.

Mając powyższe na uwadze apelujemy o:

  • natychmiastowe wstrzymanie procesu reorganizacji do czasu przeprowadzenia otwartego dialogu z udziałem związków zawodowych, pracowników oraz samorządów,
  • zachowanie dotychczasowych warunków pracy i płacy,
  • pełną transparentność działań przez publikację kosztów, skutków społecznych i operacyjnych proponowanych zmian.

[…] Likwidacja zakładów oznacza nie tylko odebranie ważnych zakładów pracy, ale także naruszenie wieloletniego dorobku naszych mieszkańców. Decyzje po tak ważnych konsekwencjach nie mogą być podejmowane w sposób jednostronny i bez udziału lokalnej społeczności.”  

 Na sesji gościł przewodniczący delegatury NSZZ „Solidarność” w Skarżysku-Kamiennej Krzysztof Borkowski.

– Skarżysko od ponad 100 lat opiera się na dwóch zakładach: MESKO i kolej. To jest ponad stuletnia historia. Dziś tak naprawdę likwiduje się ostatni zakład kolejowy w Skarżysku-Kamiennej – mówił Krzysztof Borkowski. – Decyzja zapadła na Zarządzie PKP w tajemnicy przed wszystkimi. Związki poinformowano po kilku dniach mailem o harmonogramie działań, czyli powiadomiono nas o decyzji. Mail został zatytułowany „konsultacja ze związkami”. Ale co tu konsultować? Konsultuje się projekty, a nie decyzje. Dziękuję radym, że podejmujecie taki apel – dodawał związkowej.

Przyjęty przez radnych apel, wraz z załączonym dorobkiem skarżyskiego zakładu, zostanie przekazany do Ministerstwa Infrastruktury oraz Zarządu spółki.

– Nie odbieram nikomu prawa do tego, by zmieniał, restrukturyzował. Podobnie robimy w naszym mieście, by optymalizować i oszczędzać. Jednak w przypadku PKP PLK taka decyzja godzi w interesy miasta i znacząco utrudni jego rozwój. W strategii rozwoju bierzemy pod uwagę położenie i bardzo dobre skomunikowanie naszego miasta. Jeżeli ma być restrukturyzacja, dlaczego nie bierzemy pod uwagę wielkości zakładów i nie rozmawiamy o przeniesieniu zakładu z Kielc do Skarżyska?  Mam nadzieje, że ktoś się pochyli nad naszym głosem – dodawał Prezydent Skarżyska-Kamiennej Arkadiusz Bogucki, który zaraz po zapoznaniu się z planami zarządu PKP PLK S.A. zaapelował o to, by nie marginalizować w ten sposób miasta.

– Mam nadzieję, że nasz apel przyniesie skutek, a przynajmniej refleksję – podsumował Grzegorz Małkus.

Sesję zakończyły sprawy różne, w których radni zgłaszali bieżące problemy  miasta i mieszkańców, a także przekazywano zaproszenia na zbliżające się wydarzenia.

image_pdfimage_print
Total
0
Shares
Zobacz również
Total
0
Share