Obowiązek wynika z Rozporządzenia Ministra Gospodarki z 13 grudnia 2010 roku w sprawie wymagań z zakresu wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest. Co roku do dnia 31 stycznia właściciel nieruchomości (osoby fizyczne) powinien poinformować Urząd Miasta o posiadanych na posesji wyrobach azbestowych: ilości tych wyrobów, na jakich budynkach się znajdują oraz o pilności ich usunięcia.
Deklarację o azbeście należy złożyć na specjalnym formularzu, który dostępny jest w BIP Urzędu Miasta Skarżyska-Kamiennej (TUTAJ) lub bezpośrednio w siedzibie Urzędu Miasta w pokoju nr 217.
Wymóg dotyczy wszystkich właścicieli nieruchomości, na których znajdują się budynki z wyrobami zawierającymi azbest. Dotyczy to zarówno budynków mieszkalnych, jak i gospodarczych.
Zgłoszenie odpadów zawierających azbest, ma na celu ich bezpieczne usunięcie z posesji oraz utylizację.