Rozpoczęła się nowa era w polityce społecznej w Skarżysku

Dzięki pozyskaniu blisko 9 mln zł miasto Skarżysko-Kamienna przekształciło Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Centrum Usług Społecznych. To milowy krok w kierunku nowoczesnej polityki społecznej, opartej na dostępności usług dla wszystkich mieszkańców. O tym, czym dokładnie jest CUS i jakie niesie korzyści, rozmawiamy z Michałem Kocią, dyrektorem Centrum Usług Społecznych oraz Iwoną Jeziorską, Zastępcą Prezydenta Miasta ds. społecznych.

Panie Dyrektorze, skąd pomysł na przekształcenie MOPS w Centrum Usług Społecznych?

Michał Kocia: – Przekształcenie wynikało z potrzeby poszerzenia oferty wsparcia. CUS to nowoczesna koncepcja, która zakłada, że usługi społeczne są dostępne dla każdego mieszkańca – nie tylko dla osób w kryzysie. Chcieliśmy, by pomoc była bliżej ludzi, bardziej kompleksowa i zróżnicowana.

Pani Prezydent, mówiła Pani, że pozyskanie 9 mln zł na przekształcenie MOPS w CUS to początek nowej ery usług społecznych. Dlaczego?

Iwona Jeziorska: – Skala pozyskanego dofinansowania jest bezprecedensowa w historii Skarżyska-Kamiennej. To ogromny sukces miasta i całego zespołu. Wniosek przygotowany przez MOPS uzyskał bardzo wysoką ocenę. Dzięki temu całkowicie zmieniamy podejście do pomocy społecznej – od wsparcia interwencyjnego do szeroko dostępnych usług społecznych.

Czym dokładnie są „usługi społeczne”?

Michał Kocia: – To wszelkie działania, które poprawiają jakość życia mieszkańców. Obejmują wsparcie dla rodzin, seniorów, osób z niepełnosprawnościami, ale także usługi zdrowotne, edukacyjne, profilaktyczne oraz te integrujące społeczność. CUS koordynuje te działania, aby były bardziej dostępne i lepiej dopasowane do potrzeb mieszkańców.

Jakie nowe usługi pojawiły się w ramach projektu CUS?

Michał Kocia: – Uruchomiliśmy wiele nowych form wsparcia, m.in.:

    • usługi wsparcia rodziny i pieczy zastępczej – półkolonie profilaktyczno-edukacyjne dla dzieci,
    • „taksówkę społeczną”, czyli transport indywidualny dla osób starszych i z niepełnosprawnościami,
    • specjalistyczne usługi opiekuńcze: rehabilitacyjne, fizjoterapeutyczne, pielęgniarskie, dietetyczne, psychologiczne i terapeutyczne,
    • usługi porządkowo-remontowe – drobne naprawy i gruntowne sprzątanie w miejscu zamieszkania,
    • leczenie i rehabilitację kobiet po mastektomii,
    • badania przesiewowe dla dzieci i młodzieży – diagnoza wad postawy, diagnoza optometryczna,
    • specjalistyczne usługi dla rodzin z dziećmi z niepełnosprawnością: terapia sensoryczna, biofeedback, trening ręki, trening umiejętności społecznych.

Jakie potrzeby mieszkańców były kluczowe przy planowaniu CUS?

Iwona Jeziorska: – Starzenie się społeczeństwa, rosnąca liczba osób potrzebujących opieki, problemy rodzin, wyzwania wychowawcze i zdrowotne dzieci – to realia, na które musimy odpowiedzieć. Cieszę się, że już na początku kadencji udało się pozyskać środki, które pozwalają działać konkretnie i skutecznie.

 Jakie korzyści dla mieszkańców płyną z funkcjonowania CUS?

Iwona Jeziorska: – Oprócz dotychczasowych usług MOPS pojawiają się nowe – dostępne dla wszystkich, którzy ich potrzebują. To m.in. fizjoterapia, rehabilitacja, różne formy pomocy i wsparcia, jak na przykład taksówka społeczna, pomoc w sprzątaniu, badania przesiewowe dla dzieci czy opieka wakacyjna i zimowa.

Michał Kocia: – Mieszkańcy zyskali łatwiejszy dostęp do wsparcia w jednym miejscu. Nie muszą szukać pomocy w różnych instytucjach. Oferujemy zarówno pomoc specjalistyczną, jak i działania profilaktyczne oraz rozwojowe.

A jak wygląda w praktyce metoda OSL (organizowania społeczności lokalnej), którą wdrażacie w CUS?

Michał Kocia: – Chodzi o budowanie współpracy między mieszkańcami, instytucjami i organizacjami. Wzmacniamy więzi sąsiedzkie, wspieramy lokalne inicjatywy i zachęcamy do wspólnej odpowiedzialności za otoczenie. CUS dzięki tej metodzie staje się miejscem, które nie tylko pomaga, ale też inspiruje, integruje i łączy ludzi.

Na zakończenie – co chcieliby Państwo przekazać mieszkańcom?

Michał Kocia: – Zapraszam wszystkich do korzystania z oferty Centrum Usług Społecznych. Jesteśmy po to, by wspierać każdą osobę, rodzinę i społeczność lokalną w dążeniu do lepszej jakości życia. CUS to miejsce, w którym każdy może znaleźć pomoc, poradę i inspirację do działania.

Iwona Jeziorska: – CUS to nowa jakość w naszej lokalnej polityce społecznej. Warto z niej korzystać, bo tworzymy to miejsce wspólnie – dla nas wszystkich.

Centrum Usług Społecznych w Skarżysku-Kamiennej
ul. Sikorskiego 19
tel. 41 390 07 99, 41 25 25 035
www.cus.skarkam.pl

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+).

image_pdfimage_print
Total
0
Shares
Zobacz również
Więcej

Nauczycielski awans

Pani Monika Sadkowska-Gwóźdź, zatrudniona w Zespole Placówek Oświatowych nr 4 (Przedszkole Publiczne nr 4) w Skarżysku-Kamiennej, odebrała dzisiaj…
Total
0
Share