Zielona Szkoła w Bułgarii, zorganizowana od 31 maja do 9 czerwca dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 i nr 7 w Skarżysku-Kamiennej, była niezwykłą formą edukacji poprzez doświadczenie. Obejmowała ona różnorodne działania łączące naukę, ruch na świeżym powietrzu, odkrywanie dziedzictwa kulturowego i rozwijanie postaw patriotycznych. Wycieczki fakultatywne w ramach wyjazdu odbywały się przy wsparciu finansowym Urzędu Miasta.
Edukacja przez podróż i poznanie regionów Europy
Już pierwszego dnia uczniowie rozpoczęli swoją przygodę wielogodzinną podróżą autokarową, przemierzając malownicze kraje Europy Środkowo-Wschodniej – Słowację, Węgry i Rumunię. Dzięki temu uczniowie nie tylko doskonalili znajomość geografii i orientację przestrzenną, ale także mieli możliwość obserwowania różnic architektonicznych między państwami. Po przybyciu do Złotych Piasków w Bułgarii, uczniowie zostali zakwaterowani w hotelu i po obiedzie wzięli udział w spacerze orientacyjnym, podczas którego poznawali otoczenie kurortu i przygotowywali się na kolejne dni wypełnione intensywną nauką poza salą lekcyjną.
Historia i kultura na wyciągnięcie ręki
Zielona Szkoła obfitowała w lekcje historii w terenie. Wędrując po Parku Krajobrazowym Złote Piaski uczniowie nie tylko rozwijali swoją kondycję fizyczną, ale również poszerzali wiedzę o bułgarskiej przyrodzie, ucząc się rozpoznawać lokalne gatunki roślin i zwierząt. Symboliczne źródełko „1300 lat państwa bułgarskiego” stało się okazją do zapoznania z kilkoma ważnymi datami z historii Bułgarii. Uczniowie dowiedzieli się, że Bułgaria jest starszym krajem od Polski (681 r. – data powstania kraju).
Zwiedzając Aładża Monastyr – wykuty w skałach średniowieczny klasztor – uczniowie zapoznali się z historią duchowości prawosławnej, życiem mnichów oraz architekturą sakralną tamtego okresu. Tego rodzaju kontakt z autentycznymi zabytkami był wyjątkową szansą na pogłębienie wiedzy historycznej i religioznawczej.
Wyjątkowym punktem programu była wycieczka do starego Nesebyru – miasta o antycznych korzeniach, wpisanego na Listę światowego dziedzictwa UNESCO. Zwiedzając kręte, brukowane uliczki, średniowieczne cerkwie oraz pozostałości murów obronnych, uczniowie doświadczali historii w sposób bezpośredni, ucząc się szacunku dla dziedzictwa i różnorodności kulturowej Europy.
Silny akcent patriotyczny – hołd dla króla Władysława III z dynastii Jagiellonów
Jednym z najbardziej podniosłych i zapamiętanych momentów Zielonej Szkoły była wizyta w Parku-Muzeum Władysława Warneńczyka w Warnie. To miejsce szczególne, które łączy historię Polski i Bułgarii. 10 listopada 1444 roku poległ tu król Polski i Węgier – Władysław III Warneńczyk – dowódca wyprawy przeciwko Imperium Osmańskiemu, uważany za bohatera walki o wolność chrześcijańskiej Europy.
Uczniowie, ubrani odświętnie, przybyli do mauzoleum z pocztem sztandarowym SP 4 i SP 7, w atmosferze pełnej powagi i szacunku. W trakcie uroczystości dyrektor SP 4 Robert Wójcik, który jest również licencjonowanym przewodnikiem po Bułgarii, wygłosił prelekcję na temat bitwy pod Warną i znaczenia postaci króla Władysława w historii Polski. Następnie uczniowie wyrecytowali wiersze patriotyczne, oddając hołd poległym i wzmacniając swoją więź z narodowym dziedzictwem. Był to moment wzruszający i niezwykle budujący, który na długo pozostanie w pamięci zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Dzięki temu doświadczeniu młodzież mogła na nowo odkryć znaczenie pojęć takich jak: honor, odwaga, ofiara i niepodległość – nie z podręcznika, lecz z realnego, historycznego miejsca, które łączy narody i pokolenia.
Przyroda i geologia w praktyce
Nie zabrakło również doświadczeń przyrodniczo-geologicznych. Wizyta w Kamiennym Lesie – unikalnym rezerwacie przyrody przypominającym pustynię z kamiennymi filarami – była nie tylko fascynującą atrakcją, ale też impulsem do nauki o procesach geologicznych, historii Ziemi i formach krasowych. Z kolei wyprawa na półwysep Kaliakra była okazją do nauki o przybrzeżnych ekosystemach i lokalnych legendach. Półwysep Kaliakra to jedno z najpiękniejszych miejsc na bułgarskim wybrzeżu Morza Czarnego. Słynie z imponujących czerwonych klifów, które stromo opadają do morza, oferując zapierające dech w piersiach widoki. Miejsce to ma bogatą historię – w starożytności i średniowieczu znajdowała się tu twierdza, której ruiny można zwiedzać do dziś. Kaliakra była ważnym punktem strategicznym i centrum lokalnej władzy. To także rezerwat przyrody, w którym można spotkać rzadkie gatunki ptaków i roślin oraz – przy odrobinie szczęścia – delfiny. Z półwyspem związana jest wzruszająca legenda o 40 bułgarskich dziewczętach, które, nie chcąc wpaść w ręce najeźdźców, związały się warkoczami i skoczyły do morza. Upamiętnia je pomnik znajdujący się na przylądku.
Podczas odwiedzin w tradycyjnym warsztacie bułgarskiej ceramiki uczniowie poznali historię rzemiosła artystycznego regionu, mogli obserwować pracę garncarza i dowiedzieć się, jak łączyć tradycję z nowoczesnością, rozwijając przy tym zmysł estetyczny i kreatywność.
Ruch, zdrowie, relaks
Każdego dnia uczniowie pokonywali pieszo wiele kilometrów – czy to podczas zwiedzania, czy w trakcie górskich i nadmorskich spacerów. Aktywność fizyczna była nieodłączną częścią wyjazdu, a jej walory prozdrowotne były naturalnym elementem programu. Regularny ruch, przebywanie na świeżym powietrzu i relaks w hotelowym basenie wpływały pozytywnie na kondycję, samopoczucie i odporność uczestników.
Siódmego dnia uczniowie spacerowali po kurorcie Złote Piaski, odwiedzając port jachtowy oraz północną plażę Panorama, gdzie mieli okazję zrelaksować się, nacieszyć pięknem przyrody i podsumować bogate wrażenia z poprzednich dni.
Powrót z bagażem wiedzy i wartości
Ostatni dzień wycieczki upłynął pod znakiem pożegnania z Bułgarią. Po śniadaniu i wykwaterowaniu z hotelu uczniowie wyruszyli w drogę powrotną do Polski – pełni nowych doświadczeń, wiedzy i emocji. Zielona Szkoła okazała się niezwykle wartościową formą nauczania, łączącą elementy poznawcze, zdrowotne, artystyczne i patriotyczne.
Dzięki takiej formie edukacji uczniowie nie tylko lepiej przyswajają wiedzę, ale również rozwijają postawy obywatelskie, uczą się pracy w grupie, szacunku dla innych kultur i historii oraz odpowiedzialności za własny rozwój.
Źródło: materiał SP4