Przyjaciele Zippiego w skarżyskich przedszkolach

Nauczyciele ze skarżyskich przedszkoli przygotowują się do realizacji programu profilaktycznego „Przyjaciele Zippiego”. Programem objętych będzie ponad 300 przedszkolaków. 6 i 7 października w Urzędzie Miasta odbywało się szkolenie przygotowujące do pracy z dziećmi w ramach tego przedsięwzięcia.

Przyjaciele Zippiego – to międzynarodowy program psychoedukacyjny z zakresu profilaktyki uniwersalnej i promocji zdrowia psychicznego, rekomendowany przez  Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Jest realizowany przez nauczycieli szkół podstawowych i przedszkoli z dziećmi w wieku 5 – 9 lat.

Tytułowy Zippi to sympatyczny patyczak, wokół którego zbudowane są wszystkie scenariusze kolejnych spotkań z przedszkolakami. Przeżywa on sytuacje, z którymi każde dziecko prędzej czy później spotka się w swoim dziecięcym, a potem dorosłym życiu. Wspólnie z Zippim dzieci uczą się rozpoznawać, co człowiek czuje w konkretnej chwili, czym można go zranić i co zrobić, by tego uniknąć. Każda sytuacja problemowa pokazuje dzieciom, że nie ma sytuacji bez wyjścia, a z każdej jest właściwie kilka wyjść. W trakcie spotkań dzieci wykonują ćwiczenia, rysują, odtwarzają scenki i wymyślają różne sposoby poradzenia sobie z trudnościami, jakie je spotykają.

Poprzez słuchanie opowiadań o przygodach bohaterów programu, rozmowy, ćwiczenia, gry i zabawy, dzieci uczą się jak:

  • rozpoznawać i nazywać uczucia swoje i innych,
  • wypowiadać się i uważnie słuchać,
  • prosić o pomoc, nawiązywać i utrzymywać przyjaźń,
  • radzić sobie z samotnością i odrzuceniem,
  • mówić „przepraszam” i rozwiązywać konflikty,
  • radzić sobie ze zmianą i stratą, m.in. ze śmiercią,
  • odnaleźć się w nowej sytuacji i radzić sobie z trudnościami.

W szkoleniu wzięło udział 14 nauczycielek, które będą realizowały program profilaktyczny dla ponad 300 dzieci w wieku przedszkolnym. Z uczestnikami szkolenia spotkał się zastępca prezydenta miasta Krzysztof Myszka, który podziękował za podjęcie inicjatywy i życzył efektywnej realizacji programu z podopiecznymi w przedszkolach.