Bajka profilaktyczna „Zaczarowany eliksir” dla skarżyskich przedszkolaków
W grudniu w Miejskim Centrum Kultury gościł krakowski Teatr Kurtyna, który przyjechał do niemal 400 dzieci ze skarżyskich przedszkoli z bajką profilaktyczną „Zaczarowany eliksir”. Spektakle zostały sfinansowane ze środków przeznaczonych na realizację gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii na rok 2022.
Do obejrzenia spektaklu zaproszone zostały dzieci ze wszystkich skarżyskich przedszkoli. Przed występem przywitał się z nimi zastępca prezydenta miasta Krzysztof Myszka oraz kierownik Referatu Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miasta, którzy złożyli dzieciom życzenia świąteczne. Po spektaklu na każde dziecko czekał słodki upominek.
Bajka „Zaczarowany eliksir” przedstawia historię dwójki najlepszych przyjaciół ze zwierzęcego królestwa. Niesforna małpka Gapcio oraz łatwowierny piesek Dyzio, ruszają w swoją kolejną wielką przygodę, pełną niesamowitych zwrotów akcji, śpiewu i tańca. Podczas wędrówki poznają tajniki zdrowego odżywiania oraz dobrych manier. Na ich drodze niespodziewanie pojawia się nieznajoma starsza pani, która oferuje naszym bohaterom tajemniczy i tytułowy „zaczarowany eliksir”. Magiczny trunek ma dostarczyć naszym zwierzakom wielu prezentów. Mimo, że ich pierwszy instynkt był prawidłowy, to jednak ulegli pokusie potencjalnych nowych zabawek i wzięli prezent od nieznajomej. Ostatecznie bojaźliwy Dyzio nie wypił eliksiru, natomiast bardziej odważny Gapcio nie mógł się powstrzymać. Niestety dość szybko okazało się, że tajemnicza pani ich okłamała. Zamiast góry nowych zabawek doszło do niespodziewanej przemiany. Aby odczarować magiczne zaklęcie starszej pani nasi bohaterowie muszą poprosić o pomoc kogoś z widowni. Na szczęście na widowni były rezolutne dzieci, na których pomoc zawsze można liczyć!
W atmosferze dobrej zabawy, bajka porusza takie wartości wychowawczo-profilaktyczne, jak profilaktyka zachowań ryzykownych, zasady bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia oraz sytuacjach nadzwyczajnych, kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji, empatia, sprawiedliwa ocena siebie i innych, szacunek dla norm i zasad, pomoc słabszym.