Nasze Miasto

rozwoj-miasta

gratulacje

sferia

wifi

 

Logowanie

Noc Muzeów w Skarżysku: otwarcie wystawy i pokaz filmów niezależnych

Muzeum im. Orła Białego w Skarżysku po raz kolejny bierze udział w Nocy Muzeów. Zapraszamy w najbliższą sobotę (19 maja) od godziny 18.00 do bezpłatnego zwiedzania i do udziału w plenerowym pokazie filmów nagrodzonych podczas Festiwalu Grand Off.
 
NOC MUZEÓW w Skarżysku-Kamiennej
18.00 – 22.00 – bezpłatne zwiedzanie Muzeum Orła Białego
18.00 – otwarcie wystawy „Wielka wojna i pokój" z Muzeum karykatury im. Eryka Lipińskiego w Warszawie
18.30 – 20.00 – pamiątkowe zdjęcia z eksponatami muzealnymi
20.00 – 22.00 plenerowy pokaz filmów (najciekawsze produkcje niezależne z całego świata, które zostały nagrodzone podczas Festiwalu Grand Off)
 

 

OPISY WYDARZEŃ:
 
WYSTAWA
W roku 2018 mija setna rocznica zakończenia pierwszej w dziejach ludzkości wojny, którą ze względu na swój zasięg i ilość zaangażowanych państw nazwano wojną światową. Ta wojna, zupełnie inna niż II wojna światowa, wykształciła w społeczeństwach analogiczne procesy obronne i propagandowe. Jednym ze zjawisk, które rozkwitły w owym czasie, była karykatura.
Jak bujnie rozkwita satyra w czasach I wojny światowej mogą się Państwo przekonać odwiedzając wystawę zatytułowaną „Wielka Wojna”. Scenariusz i opracowanie merytoryczne przygotował dr Piotr Szlanta, adiunkt na Wydziale Historii Uniwersytetu Warszawskiego.
Wystawa jest zogniskowana wokół kilkunastu zasadniczych problemów i zjawisk zachodzących podczas Wielkiej Wojny. Reprodukowane karykatury, w liczbie 84, zostały pogrupowane w czternaście działów tematycznych, a mianowicie: Kocioł bałkański, Militaryzm przed 1914 rokiem, Obrazy Rosjan, Obrazy Niemców, Obrazy Anglików, Szatan znad Szprewy, Życie na froncie, Życie na zapleczu, Role kobiet, Wojna na morzu, Globalny wymiar wojny, Oblicza śmierci, Zabiegi o Polskę oraz Radość sukcesu, gorycz klęski.
W każdej z nich, na przykładzie sześciu, pochodzących z różnych państw i prezentujących odmienną perspektywę ilustracji, są prezentowane różnorakie aspekty problemu i punkty widzenia, w tym militarne, dyplomatyczne, polityczne i społeczne. Spinają je działy chronologiczne, prezentujące na początku – narastanie antagonizmów na i wokół Półwyspu Bałkańskiego oraz militaryzację społeczeństw i wyścig zbrojeń przed 1914 rokiem, a na końcu – efekty wojny w postaci rozpadu wielonarodowych imperiów, upadku ładu monarchicznego i narodzin nowych państw narodowych w naszej części Europy.
Każdy z działów opatrzony został krótkim wstępem, w którym opisano szersze tło historyczne prezentowanych w nim zagadnień. Ma to, wraz z rozbudowanym podpisem pod każdą z ilustracji, ułatwić widzowi jej prawidłowe zrozumienie. Celowo także zrezygnowaliśmy z podawania nazwisk autorów (w wielu przypadkach nie dało się tego ustalić) prezentowanych prac, a to dlatego, by skupić widza na przekazie propagandowym. Walory artystyczne, czy też ich brak, odgrywają w nim bowiem ograniczoną rolę.
dr Piotr Szlanta
 
FILMY:
19 maja 2017 roku od godz. 20.00 na Placu Muzeum im. Orła Białego będzie można obejrzeć najciekawsze produkcje niezależne z całego świata, które zostały nagrodzone w jedenastu kategoriach podczas Festiwalu GRAND OFF, w grudniu 2017 r.
O wyborze najlepszych filmów zdecydowała międzynarodowa Kapituła składająca się z kilkudziesięciu znawców filmu, teoretyków, reżyserów, operatorów, montażystów i aktorów z kilkudziesięciu krajów.
Projekcje:
• Najlepsza Reżyseria „The Servants”
• Najlepszy scenariusz „Le Soutien-Gorge”
• Najlepsze Zdjęcia „Watu Wote”
• Najlepszy Montaż „How to save your darling”
• Najlepsza Scenografia „Inside The Wardrobe”
• Najlepsza Aktorka „On Time”
• Najlepszy Aktor „Master of the class”
• Najlepsza Fabuła „Bus Story”
• Najlepszy Dokument „Nie sądzić”
• Najlepsza Animacja „A terrible Hullabaloo”
• Najlepszy Film Polski „Ja i Mój tata”
 
Najlepsza Reżyseria „The Servants”
THE SERVANTS / LES SERVITEURS [‘24] 2017
Reżyser / Director: Marwan Khneisser; Francja, Liban / France, Lebanon
Grupa beztroskich biesiadników spotyka się w odizolowanej willi na brzegu morza. Przy tej okazji Nabil – który opiekuje się domem i jego cała rodzina spotykają starego znajomego, groźnego przywódcę grupy. To spotkanie przywołuje brutalne i bolesne wspomnienia.
 
Najlepszy scenariusz „Le Soutien-Gorge”
LE SOUTIEN-GORGE / THE BRA [‘15] 2017
Osoba nominowana / Nominee: Laurent Firode; Reżyser / Director: Laurent Firode, Francja / France
Listopad 2015 roku rząd prosi obywateli o wywieszenie na balkonach flagi francuskiej w hołdzie ofiarom ataków terrorystycznych.
 
Najlepsze Zdjęcia „Watu Wote”
WATU WOTE: ALL OF US [‘22] 2016
Osoba nominowana / Nominee: Felix Striegel; Reżyser / Director: Katja Benrath, Niemcy / Germany
Od dekady Kenia była celem ataków terrorystycznych Al-Shabaaba. Rośnie atmosfera lęku i wzajemnej nieufności pomiędzy muzułmanami i chrześcijanami. W grudniu 2015 r. muzułmańscy pasażerowie autobusu pokazali, że solidarność może zwyciężyć.
 
Najlepszy Montaż „How to save your darling”
How to save your darling [‘6] 2016
Osoba nominowana / Nominee: Leopoldo Caggiano; Reżyser / Director: Leopoldo Caggiano, Włochy / Italy
Sztuka życia w parze, czyli o rozwiązywaniu problemów, których żyjąc samotnie się nie ma.
 
Najlepsza Scenografia „Inside The Wardrobe”
DANS l’armoire / inside the wardrobe [‘25] 2016
Osoba nominowana / Nominee: Michel Carmona; Reżyser / Director: Sebastien Carfora, Francja / France
W świecie, w którym powierzchowność jest ważniejsza niż to, co w środku, Frank stracił wszystko i obecnie żyje na ulicy. Żeby przeżyć i powrócić do społeczeństwa, może liczyć jedynie na własne umiejętności adaptacji, wyjątkową wyobraźnię, garnitur i swoją szafę…
 
Najlepsza Aktorka „On Time”
ON TIME [‘8] 2016
Osoba nominowana / Nominee: Inger Tudor; Reżyser / Director: Xavier Burgin, Stany Zjednoczone / USA
Zdesperowana i bezrobotna matka mieszkająca w South Central w Los Angeles, przez wzgląd na swoje dziecko zmuszona jest do podjęcia niebezpiecznej decyzji.
 
Najlepszy Aktor „Master of the class”
MASTER OF THE CLASS [‘26] 2017
Osoba nominowana / Nominee: Sébastien Chassagne; Reżyserzy / Directors: Hakim Zouhani, Francja / France
Berry jest nauczycielem w szkołach klasy robotniczej. Ma nadzieję, że jego praca na zastępstwo wkrótce zmieni się na etat. Dzisiejszy dzień będzie decydujący – po raz pierwszy będzie miał inspekcję z Ministerstwa Edukacji.
 
Najlepsza Fabuła „Bus Story”
BUS STORY [‘11] 2016
Reżyser / Director: Jorge Yudice; Hiszpania / Spain
Jak każdego poranka, bohater obserwuje nieznajomą śpiącą w autobusie. Nigdy z nią nie rozmawiał, ale wie, na którym przystanku wysiada z autobusu. Problem w tym, że dziś ona nie budzi się na czas i zaraz przejedzie swój przystanek. Czy powinien ją obudzić?
 
Najlepszy Dokument „Nie sądzić”
Nie sądzić / Not to judge [‘35] 2017
Reżyser / Director: Pawlina Carlucci Sforza; Polska / Poland
Piotr i Henryk szykują się do obchodów Misterium Męki Pańskiej, w którym grają rolę Judasza i Jezusa. Wydarzenie religijne staje się tłem do refleksji na temat tragicznych wydarzeń, jakie dotknęły miasteczko Przeworsk, z którego pochodzą. W odważny i uczciwy sposób stają twarzą w twarz z - jak się okazuje - nadal niezabliźnionymi ranami wciąż żywej przeszłości.
 
Najlepsza Animacja „A terrible Hullabaloo”
A terrible Hullabaloo [‘9] 2016
Reżyser / Director: Ben O’Connor; Irlandia / Ireland
Historia młodego Vinny’ego Byrne’a, 15-letniego chłopaka, który walczy o Irlandię w Powstaniu wielkanocnym. W wieku 78 lat Vinny wspomina czasy w otoczeniu wolontariuszy, którzy zabrali go do miasta. Dzięki ręcznie robionej miniaturowej scenografii i lalkom, film relacjonuje z pierwszej ręki unikalne wspomnienia z powstania w Dublinie w 1916 r
 
Najlepszy Film Polski „Ja i Mój tata”
Ja i mój tata / Me and my father [‘30] 2017
Reżyser / Director: Aleksandra Pietrzak; Polska / Poland
Dawid opiekuje się swoim ojcem Edwardem, który cierpi na pogłębiającą się chorobę Alzhaimera. Syn chce nareszcie poznać ojca i zbliżyć się do niego, co z każdym dniem staje się coraz trudniejsze.
Źródło: Muzeum Orła Białego

bip

 

um

um

mbti um

 

Materiały Video

Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu.

Upowszechnienie dostępu do internetu.